2. JUNI 2023

Formandens kommentar 2023

"Kamp" var omdrejningspunktet, da formanden gav sin kommentar til den folkekirkelige situation 2023 på Landsforeningens delegeretmøde.

Mb 20230602 109

Søren Abildgaard kom i sin tale ind på folkekirkens udfordringer og hvad der skal til for at overvinde dem. Foto: Henrik Petit

Af: Marie Gaarden

- Fælles for os, der er samlet her i dag, er vores kamp for folkekirken.  Sådan lød det fra talerstolen, da formand Søren Abildgaard på Landsforeningens delegeretmøde gav sin kommentar til den folkekirkelige situation 2023.

For der er ifølge formanden en række udfordringer at tage fat på inden for folkekirken:

• Medlemstal
    • Land og by
    • Kulturarv og økonomi
    • Præstemangel
    • Relevans og sprog
    • Forholdet til staten
    • Demokrati og menighedsrådsvalg

Også arbejdsmiljø og ledelse nævnte formanden i sin kommentar:
- Reelle problemer skal identificeres og håndteres, de er konkrete og ofte komplekse. Det kalder på en bred og mangesidet indsats i et godt og konstruktivt samarbejde mellem alle folkekirkens aktører: menighedsråd, biskopper, provster og præster samt de faglige organisationer. Der kommer ikke konkrete løsninger på konkrete problemer gennem pressen eller ved at overlade ansvaret til politikerne.

Klar til kamp
- Vi kan nok ikke længere forvente den store hjælp fra politisk side til folkekirkens udfordringer, så vi som kirkefolk må selv påtage os ansvaret. Hvis vi fremover skal varetage de opgaver og funktioner, som medlemmerne, samfundet og staten forventer af folkekirken, så kræver det større frihed og autonomi på alle niveauer. lød det fra talerstolen. Derfor var Søren Abildgaards budskab til politikerne:
- Det kan ganske enkelt formuleres: sæt folkekirken fri. Giv os frihed i liv og tro.

Men udfordringerne kræver ifølge formanden også noget af menighedsrådene og resten af folkekirken.
- Vi skal formå at samle alle gode kræfter om og inspirere til den fælles opgave, vi har som valgte menighedsrådsmedlemmer, præster, ansatte og frivillige. Som menighedens repræsentanter har vi påtaget os en stor og til tider utaknemmelig opgave, som fortjener respekt og skal varetages med ansvarlighed, fastslog Søren Abildgaard.

Hele talen finder du her
Formandens Kommentar til den folkekirkelige situation 2023

Update: Søren Abildgaard var formand til og med årsmøde 2023, hvor han gav sin kommentar til folkekirkens aktuelle situation. På et konstituerende bestyrelsesmøde umiddelbart efter årsmødet overtog Anton Pihl formandsposten. Læs om formandsskiftet her

#årsmøde 2023 #Formandens kommentar #formandskommentar