1. NOVEMBER 2023

Husk arbejdsmiljøuddannelsen – den er lovpligtig!

Arbejdsmiljøuddannelsen er ikke bare god at have, den er også lovpligtig. Både for medarbejderrepræsentanter og lederrepræsentanter. Og det er menighedsrådet ansvar at sørge for det.

Arbejdsmiljø kursus

Arbejdsmiljøet er vigtigt. Sørg for at klæde repræsentanterne i arbejdsmiljøorganisationen godt på til arbejdet.

Af: Redaktionen

Er I mere end 10 ansatte, skal samarbejdet om arbejdsmiljø foregå i en arbejdsmiljøorganisation, også kaldet AMO. Det er menighedsrådet, der som arbejdsgiver, har ansvaret for, at AMO bliver oprettet. Der skal udpeges en ledelsesrepræsentant og afholdes et valg, hvor der blandt medarbejderne vælges en arbejdsmiljørepræsentant.

Lovpligtig uddannelse
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er obligatorisk for både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere at gennemføre et arbejdsmiljøkursus. Det er menighedsrådet, der skal sørge for, at uddannelsen bliver gennemført. Og det skal ske inden for tre måneder efter, medlemmerne af AMO er valgt eller udpeget til rollen -ikke fra det tidspunkt, hvor de træder i funktion.

Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse er stedet for dig
Vi udbyder Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse løbende, så tøv ikke med at melde dig til. Næste hold er i januar i Vejle og marts i Greve.

Folkekirkens Arbejdsmiljøuddannelse giver grundlæggende viden om arbejdsmiljø, og deltagerne får solide og konkrete redskaber til at arbejde med arbejdsmiljø på en god måde. Underviseren kommer fra Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning og har stor erfaring med og indsigt i folkekirkens særlige udfordringer, så deltagerne bliver klædt godt på til at varetage og styrke arbejdsmiljøet i netop kirken.

Arbejdsmiljøuddannelsen er godkendt at Arbejdstilsynet og opfylder kravene til den lovpligtige uddannelse for medlemmer i arbejdsmiljøorganisationen.
Du kan læse mere om uddannelsen og tilmelding her.

#Folkekirkens arbejdsmiljøuddannelse #Arbejdsmiljø