3. JUNI 2023

Arbejdsmiljø har høj prioritet

Kirkeminister Louise Schack Elholm kom på årsmødet blandt andet ind på arbejdsmiljø i folkekirken og ønsket om at lette det, som opfattes som administrative byrder.

Mb 20230603 237

Knap 400 delegerede var til stede i salen, da kirkeminister Louise Schack Elholm talte på Landsforeningens årsmøde lørdag 3. juni. Foto: Henrik Petit.

Af: Alex Kjær

Louise Schack Elholm indledte sin tale med at sige, at hun skulle have talt ved åbningen af årsmødet, som var dagen før. Men hun er også minister for nordisk samarbejde, og derfor var hun dagen før på Island.

- Men jeg er rigtig glad for at få lov til at være her i dag, fordi jeres arbejde er vigtigt for folkekirken, indledte hun.

Senere talte hun om arbejdsmiljø i folkekirken, som har høj prioritet hos ministeren. Folkekirken skal være et sted, hvor man er glad for at have sit daglige virke. De hurtige og smarte løsninger findes ikke, i stedet skal der tænkes langsigtet.

- Mange initiativer er sat i gang, de tager tid. Men der er i folkekirken og hos jer skabt stor opmærksom på vigtigheden af et godt arbejdsmiljø. Jeg tror på, at initiativerne vil føre til et forbedret arbejdsmiljø.

Roste menighedsrådene

Hun gik videre til at rose menighedsrådene for deres vigtige arbejde i folkekirken.

- I befinder jer i centrum af det, som er vigtigt i folkekirken. Vi har i folkekirken mulighed for, at alle kan få indflydelse på den lokale kirke og dens aktiviteter, hvis de stiller op til menighedsrådsvalg. I demonstrerer med jeres forskellighed, at folkekirkens styrke er dens bredde og rummelighed. I arbejder og prioriterer på hver jeres måde, fordi ikke to kirker er ens i forhold til ønsker til fremtiden.

Til sidst kom ministeren ind på, at en del menighedsråd har givet udtryk for, at de mener, de administrative byrder bør lettes.

- Det er en prioritet, som vi kigger på sammen. I er en vigtig samarbejdspartner i arbejdet med at afdække, hvordan de administrative byrder kan lettes, fordi I ved, hvor skoen trykker. Jeg vil lytte opmærksomt til jeres tanker og forslag.

Spørgsmål fra salen

Efter talen var der spørgsmål fra salen, og Landsforeningens formand lagde ud med at spørge, om Louise Schack Elholm kan se sig selv om en minister, der går ind og laver et omfattende omsyn af lovgivning og rammer. På samme måde som J. C. Christensen var en dynmaisk minister, der var med til at gennemføre kirkelovene og gjorde en stor forskel for folkekirken.

- Man kan ikke helt sammenligne, for der er ikke brug for det samme i dag som i 1901, da J. C. Christensen stod for at gennemføre kirkelovene. Men jeg vil se på, hvad kan vi gøre for at få til at fungere bedre. Jeg vil også pege på, at det er en generel udfordring for forenings Danmark, at færre engagerer sig.

Søren Abildgaard sagde videre, at der på en paneldebat dagen før havde været et ønske om, at kirkeministeren afgiver mere magt til folkekirkens aktører, så de selv kan styre de midler, som folkekirkemedlemmerne betaler. Hvordan ser ministeren på det?

- Jeg tror faktisk, det vil være af symbolsk betydning, hvis ministeriet afgiver magt. Der er tradition for, at ministeren følger de anbefalinger, der kommer fra fx Fællesfonden, så det vil ændre noget, tror jeg.

Søren Abildgaard havde et sidste spørgsmål, som handlede om regeringsgrundlaget. Her kan man læse, at der er forventninger til, at folkekirken kan spille en rolle sammen med civilsamfundet.

- Jeg synes, folkekirken har en stor rolle, der handler om sammenhængskraft. Især i udkantsområder har det stor værdi for en by at have en kirke, som kan være samlingspunkt. Men det er også en stor opgave at samle et menighedsråd og have en aktiv kirke.

Sognereform

En spørger fra salen spurgte ministeren, om hun vil arbejde for en sognereform, fordi de nuværende sognegrænser ikke længere er tidssvarende.

- Jeg vil ikke bestemme, hvilke sogne der skal lægges sammen. Hvis jeg skulle trække nye sognegrænser, så er der en risiko for, at sogne blev lagt sammen, som ikke kan sammen. Jeg ville foretrække, hvis det var nogen udefra, som gjorde det, svarede ministeren.

En anden spørger fra salen spurgte ministeren, om hun aktivt vil gå ind i arbejdet for, at Landsforeningen af Menighedsråd skal få forhandlingsretten for kirkernes ansatte undtagen præsterne?

- For mig er det vigtigt, at jeres ønsker bliver hørt. Hvordan det praktisk skal udmøntes, må tiden vise. Der er en uenighed mellem flere parter, så vi må se på mulige løsninger, som ikke giver store konflikter.