22. FEBRUAR 2023

Landsforeningen undersøger, om medlemskreds skal udvides

Landsforeningens bestyrelse nedsætter arbejdsgruppe, der skal undersøge, om provstiudvalg og eventuelt også stiftsråd skal kunne blive medlem.

Provstiudvalgskonference 2021.jpg (1)

Den årlige provstiudvalgskonference er et af de eksisterende tilbud, Landsforeningen har til provstiudvalgsmedlemmer. Nu skal en arbejdsgruppe undersøge, om provstiudvalg og eventuelt også stiftsråd skal kunne blive medlem af Landsforeningen.

Af: Marie Gaarden

I de senere år har provstiudvalgsmedlemmer i stigende grad efterspurgt et forum i Landsforeningen af Menighedsråds regi særligt for provstiudvalgsmedlemmer. De har blandt andet udtrykt ønske om at kunne blive fagligt opdateret og indgå i netværk.

Derfor har Landsforeningens bestyrelse nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder, fordele og ulemper ved at udvide Landsforeningens medlemskreds med provstiudvalg og eventuelt stiftsråd.

- I dag har de medlemmer, som menighedsrådene vælger til provstiudvalg og stiftsråd, ikke et tilhørsforhold med ligestillede andre steder i landet. Arbejdsgruppen skal undersøge det formålstjenlige i at tilbyde at de kan knyttes tættere til Landsforeningen, uanset om de er medlemmer af et menighedsråd, siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen, og fortsætter:

- Der er mange perspektiver, der skal overvejes for at vi kan vurdere, hvilken værdi, det kan skabe for menighedsråd, provstiudvalg, stiftsråd og folkekirken som helhed. Det glæder vi os til at få arbejdsgruppens bud på som grundlag for bestyrelsens videre overvejelser.

Allerede tilbud til målgruppen
I forvejen er det muligt for medlemmer af provstiudvalg og stiftsråd at tegne personligt medlemskab af Landsforeningen, selvom de ikke er medlemmer af et menighedsråd.  I de senere år har foreningen haft tilbud rettet mod medlemmer af provstiudvalg, for eksempel i form af introduktionskurser og provstiudvalgskonference.

En grundig proces
Gruppen tager fat på arbejdet i slutningen af marts og skal udfærdige en rapport, der skal danne grundlag for bestyrelsens eventuelle beslutning om at udvide medlemskredsen.

Hvis bestyrelsen ender med at stemme for at udvide medlemskabet, vil idéen blive præsenteret for distriktsforeningerne på Landsforeningens midtvejsmøde sidst på året og på næste provstiudvalgskonference, ligesom ideen skal præsenteres for stiftsrådene.

I sidste ende vil der i givet fald skulle stemmes om en vedtægtsændring, der gør det muligt at udvide medlemskredsen på delegeretmødet i 2024.

Arbejdsgruppen medlemmer
I gruppens sammensætning er der lagt vægt på repræsentation fra såvel provstiudvalg, stiftsråd, herunder også repræsentanter, som ikke er medlem af et menighedsråd. Desuden at distriktsforeningerne er repræsenteret, og at der er gejstlig repræsentation.

Arbejdsgruppen består af følgende medlemmer:

• Grete Bækgaard Thomsen, Lemvig provstiudvalg
  • Anders Hummelmose, Brønderslev provstiudvalg
  • Ingeborg Ilkjær, Københavns stiftsråd
  • Per Søgaard, Haderslev stiftsråd, Fredericia provstiudvalg
  • Peter Hundebøll, Landsforeningens forretningsudvalg
  • Doris Krarup Mogensen, Landsforeningens medlemsudvalg, Bogense provstiudvalg
  • Marie-Johanne Rønsholt, distriktsforeningen for Syd- og Østsjælland og Møn, desuden medlem af Tryggevælde provstiudvalg
  • Peter Senbergs, distriktsforeningen Helsingør Stift Sydøst, provst i Gladsaxe-Herlev provsti.

Vil du vide mere om initiativet?

Her kan du læse kommissoriet for arbejdsgruppen
Hent kommissoriet her

#medlemskreds #medlemmer