28. JUNI 2023

Nye regler om ansættelsesbeviser

Den nye ansættelsesbevislov træder i kraft den 1. juli 2023. Her kan du læse mere.

Vejledninger (1)

Foto: Colourbox

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Camilla Folsach Madsen

Tre ændringer, som I skal være særligt opmærksomme på med de nye regler om ansættelsesbeviser:

• Forkortet oplysningsfrist på 7 dage
  • Oplysningspligten udvides
  • Timetallet for krav om ansættelsesbevis reduceres til 3 timer pr. uge.

Hvem har ret til et ansættelsesbevis?
Den nye ansættelsesbevislov medfører, at en medarbejder der arbejder mere end 3 timer i gennemsnit om ugen i en periode på 4 uger har krav på et ansættelsesbevis, uanset hvad der er aftalt om arbejdstiden.

Oplysningspligten udvides
Den nye ansættelsesbevislov viderefører den eksisterende bestemmelse om, at arbejdsgiveren skal give medarbejderen oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet, men den udvider samtidig oplysningspligten i forhold til blandt andet varighed af fravær med løn - så der nu ikke alene er tale om ferie, men også om fx barsel, eventuelle ordninger for overarbejde og betaling herfor og ret til uddannelse, som arbejdsgiveren eventuelt tilbyder.

Nye frister

Efter den nye ansættelsesbevislov skal en del af oplysningerne allerede gives inden 7 kalenderdage efter, at ansættelsesforholdet er påbegyndt, mens fristen for øvrige oplysninger er én måned.

Udlevering af oplysninger
Oplysningerne skal udleveres skriftligt til medarbejderen på papir eller i elektronisk form, hvor oplysningerne er tilgængelige for medarbejderen, og hvis arbejdsgiveren opbevarer dokumentation for fremsendelse eller modtagelse.

Landsforeningen anbefaler, at alle oplysninger så vidt muligt gives i et ansættelsesbevis senest 7 kalenderdage efter ansættelsens start.

Der er intet krav om, at ansættelsesbeviser fra før 1. juli 2023 skal ændres. Det er alene ansættelser fra 1. juli 2023, hvor ansættelsesbeviset skal følge den nye lov.

Hvis en medarbejder, ansat før 1. juli 2023, beder om et ansættelsesbevis, som opfylder kravene efter den nye lov, skal vedkommende have et nyt ansættelsesbevis indenfor 8 uger efter vedkommende har bedt om det.

Ansættelsesbeviserne på FIN vil blive opdateret i overensstemmelse hermed.

Læs mere i Kirkeministeriets nyhedsbrev.