1. DECEMBER 2023

Nyt fra bestyrelseslokalet

Det seneste bestyrelsesmøde i Landsforeningen bød på vigtige drøftelser og skærpet fokus på blandt andet ny menighedslov, den solidariske folkekirke og frustration over IT-licenser.

Dyremose Og Andersen Oplægsholdere

Charlotte Dyremose og Jens Andersen holdt oplæg på Landsforeningens bestyrelsesmøde om folkekirkens styrelse. Foto: Lene Horsbøl Toft.

Få et indblik i nogle af de emner, der var på dagsordenen, da Landsforeningens bestyrelse holdt bestyrelsesmøde d. 17. november.

Konkrete forslag til ny menighedsrådslov
Med en række forslag har bestyrelsen konkretiseret arbejdet for en ny menighedsrådslov. Alle forslagene har til hensigt at fremme gode rammer for menighedsrådsarbejdet og fremtidssikre folkekirkens lokale demokrati.
Et af forslagene er fire modeller for konstituering af menighedsrådene.

Læs om de fire modeller her.

Bestyrelsen skærper sit fokus på den solidariske folkekirke
Der er stor forskel på de vilkår, der findes for at være kirke forskellige steder i landet, og med den demografiske udvikling øges skævvridningen på tværs af landet. Landsforeningens bestyrelse skærper sit fokus i arbejdet med at sikre gode vilkår for folkekirkens tilstedeværelse alle steder i landet.

Bestyrelsen har indtil nu arbejdet med syv modeller for en ændret udligningsordning. På bestyrelsesmødet blev flere af punkterne skåret væk, så bestyrelsen nu er mere fokuserede i forhold til at pege på løsninger på fremtidens udfordringer.

Læs her, hvilke modeller, der er skåret fra, og hvilke, der stadig er i spil.

Temadrøftelse om folkekirkens styrelse
Bestyrelsens forberedende udvalg om folkekirkens styrelse havde til mødet d. 17. november forberedt en temadrøftelse om betænkning 1544, ”Folkekirkens styre” fra Udvalget om en mere sammenhængende
og moderne styringsstruktur for folkekirken. Udgangspunktet for temadrøftelsen var fire nedslagspunkter i betænkningen:

• Folkekirkens opgave og identitet (pejlemærkerne fra Betænkning 1544)
  • Bloktilskudsdiskussion
  • Styring af folkekirkens fælles økonomi
  • Folkekirkens indre anliggender i lyset af st. bededag.

For at få et opdateret perspektiv havde bestyrelsen inviteret Charlotte Dyremose (tidligere medlem af folketinget for de Konservative og nuværende sognepræst) samt Jens Andersen (sekretariatsleder for SF, menighedsrådsformand og formand for Københavns Stiftsråd) til at holde oplæg om deres holdning til folkekirkens styre i forbindelse med udarbejdelse af betænkning 1544 tilbage i 2014, og om tiden siden betænkning 1544 havde ændret nogle af deres synspunkter i forhold til, hvilke bud, der findes på folkekirkens styrelse anno 2023.

Ekstra udgift til licenser
Den frustration, man har kunnet mærke hos nogle medlemmer vedrørende den uventede ekstra udgift til licenser for adgang til den lukkede del af FIN (det vil sige postkassen og kirkeportalen), gav anledning til en drøftelse på bestyrelsesmødet.

Debatten gjorde det tydeligt, at der er forskel fra menighedsråd til menighedsråd på, hvor stor betydning ændringen har.
Bestyrelsen deler frustrationen over på kort tid at skulle finde nye veje og håndtere uventede udgifter, da der med kort varsel blev meldt en ny prispolitik ud.

Bestyrelsen overvejede desuden, om kommunikationen til medlemmerne var tydelig nok og balancen mellem hurtige udmeldinger og præcis information for at undgå at skabe forvirring.

FIN er et helt centralt system i menighedsrådsarbejdet, som løbende vil blive videreudviklet. Landsforeningen opfordrer til, at man – i rådet eller i dialog med provstiudvalget – finder midlerne til at købe licenser til alle medlemmer af menighedsrådet, så alle har samme mulighed for adgang til informationerne.

#bestyrelsesns arbejde