3. APRIL 2023
Illustration: Colourbox
Af: Den Fælles Redaktionelle Enhed, Folkekirkens IntraNet
Det nye Folkekirkens IntraNet åbner d. 12. april 2023. Her får du svar på nogle af de spørgsmål, som du måske sidder med som kommende eller ny bruger på intranettet.
INTRANETTETS ÅBNE DEL |
Om Intranettet |
Hvad er Folkekirkens Intranet? På den åbne del finder du nyheder, vejledninger, skabeloner, jobbank, materialebank, temaer og andet indhold, som er relevant for alle, der har tilknytning til folkekirken. På den password-beskyttede del af Folkekirkens IntraNet, finder du dine velkendte it- systemer, meddelelser, menighedsrådets fællespostkasse, grupperum - og andet indhold, som kan indeholde personfølsomme data. Kan alle gå ind på den åbne del? Hvad er intranet, og hvad er andre systemer? Hvem står bag intranettet? |
Nyheder og nyhedsmails |
Hvem kan jeg læse nyheder fra på intranettet? Andre kan også få nyheder på intranettet. Kontakt Folkekirkens Redaktionelle Enhed (FRE) for at høre nærmere. Kan jeg se de nyheder, der er relevante for mig? Hvordan gør du, hvis du har to roller, fx menighedsrådsmedlem og ansat? Kan jeg få nyheder i min mailboks? |
Tema |
Hvad er et tema? Hvem kan se temaerne? |
Vejledninger |
Hvilke vejledninger ligger på intranettet? Hvem har adgang til vejledningerne? |
INTRANETTET BAG LOGIN |
Generelle spørgsmål |
Hvordan logger jeg ind på den beskyttede del af intranettet? Kan genveje tilpasses på den beskyttede del? To roller: Hvordan håndteres mails, adgang til grupperum osv., hvis man har to roller, fx menighedsrådsmedlem og ansat? |
|
Kommer der ændringer i mailsystemet på den lukkede del? Hvordan tilgås menighedsrådspostkassen og fortrolig postkassen efter 12. april? Vil menighedsrådets formand og kontaktperson kunne tilgå ”fortrolig post”? Hvad med kordegn, der typisk arbejder med at kontrollere postkasser? Kommer der ændringer i forhold til, hvem der kan tilgå menighedsrådets postkasser? Ændringen har ikke noget med intranettet at gøre men skyldes, at Microsoft har omlagt licenserne i Outlook, så man ikke længere betaler pr. postkasse, men pr. bruger. Der vil blive mulighed for at tilkøbe licenser til menighedsrådets øvrige medlemmer. Læs mere om ændringerne i orienteringen fra Folkekirkens It - du finder den her. |
Grupperum |
Skal vi stoppe med at lægge noget ind i grupperum? Kan kalenderen i grupperum synkroniseres med andre kalendere? Hvem kan tilføje medlemmer til et grupperum? Hvordan får et medlem af et stiftsråd, der ikke er medlem af et menighedsråd eller et provstiudvalg, adgang til grupperummet? |
Fildeling i menighedsråd |
Hvordan kan intranettet facilitere kommunikation mellem flere menighedsråd, eks. ved et storpastorat? Er der mulighed for fildeling? Hvordan deler vi filer, hvis ikke alle har KM-mailadresser? |
Meddelelser |
Kan man være sikker på, at modtagerne ser deres meddelelser? |
Dataarkiv |
Hvad sker der med dataarkivet? Bliver mine data fra det nuværende dataarkiv flyttet til Kirkeportalen? |
Evaluering |
Hvordan kommer evaluering af FIN-projektet til at foregå? Har du input – både i forhold til det, der virker, det der ikke virker, og det du mangler, så send en mail til projektleder Jenny Hviid på jeah@hm.dk. |
3. APRIL 2023
Hvad sker der med menighedsrådspostkasserne? Få svaret her.
2. APRIL 2023
Kom med projektleder Jenny Hviid på videorundvisning på Folkekirkens IntraNet.
3. APRIL 2023
Få en grundig introduktion til Folkekirkens IntraNet - deltag i gratis webinar.