29. MARTS 2023

Sådan skaber I et overblik over, hvordan I bedst vedligeholder jeres kirkebygninger

Vi har mere end 2.300 kirker i Danmark, hvoraf langt størstedelen er fra Middelalderen. Der er høje standarder for vedligeholdelsen og derfor også mange udgifter forbundet hermed. Kom med på webinar, hvor du præsenteres for en række redskaber, der er udviklet til vedligeholdelsen - samt hvordan de bruges.

Kirkekontor 1499

Skanderup Kirke ved Skanderborg Sø er en af landets ældste - opført omkring 1050 af frådsten. Kirken består af apsis, kor og skib i romansk stil. Tårnet, der oprindeligt er et åbent styltetårn, stammer fra senmiddelalderen. Spiret er fra 1741. Foto: Niels Åge Skovbo

Af: redaktion@menighedsraad.dk

Vores gamle kirker er vigtig kulturarv, og de skal bevares for eftertiden. Men hvordan gør vi det på en måde, der giver mening i nutiden? Dette spørgsmål er omdrejningspunktet for et projekt båret af fem af landets stifter og ledet af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, som udmønter sig et webinar, der afholdes af to omgange hhv. 18. og 19. april, så flest muligt kan deltage.

Ansvaret for vedligeholdelsen af kirkerne ligger hos menighedsrådene, og det er flere steder udfordrende, fordi vi flytter fra landet og til byerne, så der i de tyndbefolkede områder er færre til at bruge kirkerne og betale og stå for for vedligeholdelsen af dem. Mange stedet oplever man en kløft imellem de krav, der stilles til vedligeholdelsen, og de menneskelige og økonomiske ressourcer, man har til rådighed.
Gennem projektet 'Differentieret vedligeholdelse og brug af kirkebygninger' er det blevet udviklet en metode, som menighedsråd og provstiudvalg kan bruge til at skabe overblik over vedligeholdelsesopgaver, så de lokalt kan prioritere ressourcerne på en bevidst og transparent måde.

Differentieret vedligeholdelse og brug af kirkebygninger

Projektet 'Differentieret vedligeholdelse og brug af kirkebygninger' har til formål at udvikle modeller og materiale, som kan understøtte den fremtidige prioritering af økonomiske og menneskelige ressourcer i sogne og provstier i relation til vedligeholdelse og brug af kirkebygninger. Projektet er påbegyndt medio 2021 og afsluttes medio 2023.

Projektet foregår som et samarbejde mellem Lolland-Falster, Ribe, Roskilde, Viborg og Aalborg Stifter og ledes af ph.d., arkitekt Maj Bjerre Dalsgaard fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.

#Webinar