4. SEPTEMBER 2024

Danskerne støtter op om det lokale demokrati

3,5 millioner danskere skal snart til valg, og der er stor interesse for at deltage, viser ny undersøgelse.

Morsø Ministertur

Kirkeminister Morten Dahlin og Landsforeningens formand, Anton Pihl sammen op tur for at besøge menighedsråd i hele landet og i samme ombæring sætte fokus på det forestående valg.

Af: Marie Gaarden

Kunne du forestille dig at stemme til menighedsrådsvalget? Mere end 30 % af danskerne svarer ja til det spørgsmål i en ny landsdækkende undersøgelse, som Landsforeningen af Menighedsråd har fået lavet.

Og det tegner godt for det forestående valg til menighedsrådene landet over, der finder sted d. 17. september i år.

”Landsforeningens undersøgelse viser, at en stor del af danskerne kunne se sig selv stemme til menighedsrådsvalget til september. Det er meget positivt, for menighedsrådsvalget er vigtigt. Menighedsrådsarbejdet er centralt for både den lokale kirke og for lokalsamfundet. Jeg håber derfor også, at så mange som muligt vil støtte op om nærdemokratiet og møde op til valgforsamlingerne den 17. september. Det er hvert enkelt folkekirkemedlems mulighed for at påvirke udviklingen i det lokale kirkeliv,” siger kirkeminister Morten Dahlin.

Også Anton Pihl, formand for Landsforeningen af Menighedsråd glæder sig over, at så mange umiddelbart gerne vil bruge deres stemme.

”Det er meget positivt, at så mange tilkendegiver, at de gerne vil tage del i og støtte op om det lokale demokrati. Menighedsrådet bliver jo netop valgt for at repræsentere medlemmerne af folkekirken i sognet og gøre en indsats i deres lokalområde,” siger Anton Pihl.

Hvor mange, der rent faktisk møder op til valgforsamlingen d. 17. september, vil tiden vise. Til menighedsrådsvalget i 2020 lå stemmeprocenten på omkring 1 %. Den procentsats ser Anton Pihl gerne bliver højere.
”Første skridt i den retning er jo, at medlemmerne har viljen til at deltage og kan se den store betydning af valget og menighedsrådsarbejdet lokalt,” pointerer Anton Pihl.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Norstat, der har spurgt 2501 danskere – både medlemmer af folkekirken og ikke- medlemmer, om deres holdninger, viden og forventninger til menighedsrådenes arbejde.

Stort potentiale blandt de unge
Undersøgelsen viser også, at blandt de unge i alderen 18-29 år ved 75,9 % ikke, at menighedsrådsmedlemmerne bliver demokratisk valgt. Den viden kommer med alderen, viser undersøgelsen. For blandt dem, der er passeret 60 år, svarer 90 %, at de ved, menighedsrådene bliver demokratisk valgt.
I det hele taget er det den ældre generation, der ved mest om, hvad et menighedsråd er.

”Det betyder jo, at vi har en vigtig opgave i forhold til at nå ud til de unge medlemmer af folkekirken, så de ved, at de både har mulighed for at stemme og for at stille op til menighedsrådet,” fortæller Anton Pihl.

De unge er dog ifølge undersøgelsen med på, at menighedsrådene gør et vigtigt stykke arbejde for lokalsamfundet. Især er de optaget af den indsats, der bliver gjort for bestemte samfundsgrupper, fx ældre og udsatte.

Om valget 17. september

Folkekirkens lokale ledelse udgøres af menighedsrådene, der vælges for fire år ad gangen, og sammen med præsten har ansvaret for det kirkelige liv i sognet.

Der er valg til menighedsråd i landets 1.561 menighedsråd d. 17. september. Der skal i alt vælges cirka 12.100 menighedsrådsmedlemmer.

Medlemmer af folkekirken over 18 år kan stemme ved at møde op til valgforsamling. Her kan de også møde kandidaterne og stille spørgsmål til dem om, hvad de hver især lægger vægt på i forhold til den lokale kirkes liv.

Man modtager ikke valgkort, men skal blot møde op for at stemme. På kirkernes hjemmeside vil det fremgå præcist hvor og på hvilket klokkeslæt, valget foregår.

#menighedsrådsvalg #menighedsrådsmedlemmer #valg

Læs også: