31. MAJ 2024

Årsmøde 2024: Tak og skulderklap fra formanden

Læs formandens tale, hvor Anton Pihl lægger vægt på at anerkende alle led i folkekirken. En tale, der også handler om ømme tæer, om valg og om arbejdet på at forbedre forholdene for menighedsrådene.

Anton Årsmøde 2024

Foto: Henrik Petit

Af: Marie Gaarden

- Det kræver tid og fleksibilitet og også generøsitet at være ansat eller valgt eller kaldet til at tage en tørn i folkekirkens maskinrum. Derfor er det flot, at vi er så mange, der er med til at få enderne til at mødes i folkekirken. Lad os give hinanden et klap på skulderen.
Sådan sagde Anton Pihl i sin tale på årsmødet 2024.

"Tak" og "anerkendelse" var to nøgleord i talen og det var en tak, som gik meget længere ud end til de 456 deltagere på årsmødet. Det var nemlig også en tak til alle landets menighedsrådsmedlemmer og til ansatte, som han kaldte folkekirkens varme hænder og kreative hoveder - kort sagt: En tak til alle led og alle lag i folkekirken.

Ømme tæer og hovedpiner
Men Anton Pihl talte også om det, der gør ondt i hjertet. Om det han kaldte "folkekirkens hovedpiner og ømme tæer".

- Det gør ondt, når sognet bliver vurderet til ikke at skulle have sin egen præst, når den nuværende går på pension. Det gør ondt, når livremmen skal spændes ind, og der ikke bliver råd til at alt det, vi gerne vil, sagde Anton Pihl og fortsatte med en lang række eksempler på det, der kan gøre ondt.

- Det gør ondt, hvis vi oplever, at det bliver så tungt at løse de opgaver, der ligger på menighedsrådets bord, at vi taber overblikket over det overordnede ansvar og mister arbejdsglæden og følelsen af, at det giver mening, pointerede han.

Dermed lagde han op til, om tiden er kommet til at diskutere, om der er opgaver, som i dag løses af menighedsrådene, som i fremtiden skal løses af andre eller i fællesskab med andre.

- Vi skal passe på med at tømme menighedsrådene for reelt ansvar og for reelle muligheder for at løfte det ansvar, sagde Anton Pihl og fortsatte:

- Derfor skal vi, når vi diskuterer dette, blive klare på, hvad vi mener, når vi taler om menighedsrådets ansvar på den ene side og den konkrete opgaveløsning på den anden.

Demokratiet kræver en ekstra indsats
Anton Pihl benyttede også talen til at sætte fokus på menighedsrådsvalget i september.

- Det er helt afgørende for vores forståelse af, hvad en evangelisk-luthersk folkekirke er, at der er et engagement fra menighedens side i kirkens liv, og at der i menighedsrådet er et samvirke mellem præsterne og de valgte repræsentanter for menigheden, pointerede Anton Pihl og tilføjede:

- Demokratiet kræver en ekstra indsats, og jeg anbefaler jer at investere tid og kræfter i de personlige samtaler om menighedsrådets betydning med de potentielle kandidater.

Læs hele formandens tale (formandens kommentar til den folkekirkelige situation 2024)

#Formandens kommentar

Læs også: