18. SEPTEMBER 2024

Godt at vide – efter valget

Hvad skal der ske nu? Efter en forhåbentlig god valgdag er der stadig et par opgaver at tage hånd om.

Efter Valget (1)

Af: Redaktionen

Den 24. september er næste vigtige dato i arbejdet med valget. Her skal flere ting være på plads.

Indtast resultatet
Valgbestyrelsen skal indtaste resultatet af valgforsamlingen i Valgsystemet hurtigst muligt og senest den 24. september.

Hvad skal der ske med stemmesedlerne?
Efter valget og frem til klagefristen den 26. november skal alt fysisk valgmateriale gemmes.
Hvis ikke der er modtaget en klage, skal menighedsrådet senest den 15. december 2024, makulere alt fysisk valgmateriale.

MANGLER I FOLDEREN 'VELKOMMEN I MENIGHEDSRÅDET'? HENT EN PDF HER.

Offentliggør resultatet
Valgresultatet og mulighed for at udløse afstemningsvalg skal offentliggøres i en lovpligtig annonce. Det skal gøres hurtigst muligt og senest én uge efter valgforsamlingen, dvs. senest den 24. september 2024.

Offentliggørelsen skal sikre at så mange som muligt bliver bekendt med, hvem der er valgt til menighedsrådet. Offentliggørelsen skal som minimum ske:

• Ved førstkommende gudstjeneste
  • På sognets hjemmeside
  • I de stedlige dagblade eller lokalaviser (enten i trykte eller elektroniske udgaver).

Se nederst på siden, hvilke informationer, annoncen skal indeholde.

Blev rådet ikke fuldtalligt?
Der skal afholdes ekstraordinær valgforsamling, hvis ikke menighedsrådet bliver fuldtalligt til valgforsamlingen. Der foretages udelukkende udfyldningsvalg.

Der skal indkaldes til den ekstraordinære valgforsamling senest en uge efter den ordinære valgforsamling dvs. senest den 24. september 2024

Den ekstraordinære valgforsamling skal afholdes den 8. oktober 2024

I flersognspastorater kan den afholdes i perioden 8. oktober til 13. oktober.

Den ekstraordinære valgforsamling skal holdes ligesom den ordinære valgforsamling.  Inklusiv bekendtgørelse.

For nyvalgte medlemmer
Landsforeningen har lavet en side, hvor nye medlemmer kan får viden om de opgaver, der venter og inspiration til at komme godt fra start.
Velkomstsiden findes her.

Vi er klar til at hjælpe

Hvis du har spørgsmål til valget, skal du ikke tøve med at ringe.

Vi sidder klar ved telefonerne hver dag.
Du kan ringe på

eller sende en mail til
valg@menighedsraad.dk.

Mangler du velkomstfolderen?
Download den her - klar til print.

Det skal med i offentliggørelsen

Ud over valgresultatet, skal det fremgå, at der er mulighed for at udløse afstemningsvalg, der holdes d. 19. november.

• Der kan indgives en kandidatliste dagen efter og senest fire uger efter valgforsamlingen.
  • hvor mange medlemmer, der skal vælges.

• Hvor mange stillere, der skal underskrive kandidatlisten (samme antal, som antal menighedsrådsmedlemmer, der skal vælges i sognet)

• Menighedsrådets funktionsperiode

• Hvor kandidatlisten kan afleveres (to bemyndigede heraf en med bopæl i sognet)

• Hvornår kandidatlisten kan afleveres (mulighed for træffetider)