3. OKTOBER 2024

Her er de nominerede til arbejdsmiljøprisen

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd uddeler igen i år arbejdsmiljøprisen, der skal synliggøre de mange gode eksempler på godt arbejdsmiljø i folkekirken.

Arb Plads 2

Prisen uddeles til en folkekirkelig arbejdsplads, som har ydet en ekstraordinær indsats for det gode arbejdsmiljø – og som kan inspirere andre arbejdspladser. Foto: Folkekirken.dk

Af: Camilla Folsach Madsen

Arbejdsmiljørådet har igen i år modtaget mange gode ansøgninger til Folkekirkens Arbejdsmiljøpris og har nomineret de tre, som i særlig grad har arbejdet fokuseret mod bedre trivsel - fx ved systematik i arbejdsmiljøarbejdet, dialogen på tværs eller de gode relationer i arbejdsfællesskabet.

Komiteen for udvælgelse udtaler:

- Det har været en fornøjelse at læse de mange gode nomineringer, og vi glæder os over, at der fortsat er et stort fokus på det gode arbejdsmiljø på de folkekirkelige arbejdspladser.

De tre nominerede arbejdspladser 2024 er:

• Jerne Kirke, Esbjerg
  • Tarm Kirke, Tarm
  • Hørsholm Kirkegård, Hørsholm

Den endelige vinder udnævnes af Folkekirkens Arbejdsmiljøråd i uge 43, som er Europæisk Arbejdsmiljøuge, og kan forvente et besøg af formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd Bjørn Arberg samt næstformand Inge Kjær Andersen. Her vil der også blive overrakt et diplom til den vindende arbejdsplads.

Det er selve ansøgningen, der ligger til grund for nomineringerne. Udvælgelsen vil derfor altid være et øjebliksbillede baseret på beskrivelsen i ansøgningen.

Det er andet år, at Arbejdsmiljøprisen uddeles. Sidste år gik prisen til Abildgaard Kirke i Frederikshavn.

Om arbejdsmiljøprisen

Prisen gives til en arbejdsplads, som:

• har ydet en ekstraordinær arbejdsmiljøindsats – et kortere forløb omkring en konkret problemstilling eller længerevarende proces, der har ført til bedre trivsel – fx forebyggelse af konflikter eller bedre samarbejdskultur.
  • med godt resultat har arbejdet konkret med brobygningen mellem den gejstlige søjle og lægsøjlen i arbejdsmiljøsammenhæng.
  • har et velfungerende arbejdsmiljøsamarbejde, som er synligt både indadtil og udadtil – fx en APV-handleplan med dynamik og systematik, der giver mening i det daglige arbejde.
  • har fundet på sjove og anderledes virkemidler i forhold til at tænke og integrere arbejdsmiljø ind i hverdagens arbejdsopgaver.
  • har et meget godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, som der kan findes en konkret begrundelse for.
  • har fundet en super løsning på et konkret problem fx forebyggelse af ulykkesrisici, fysisk belastende arbejde eller psykisk arbejdsmiljø.

Enhver folkekirkelig arbejdsplads såsom sogne, kirkegårde, menighedsråd, provstikontorer, stiftskontorer mv. kunne indstilles.

#Arbejdsmiljøpris #Arbejdsmiljø