18. JANUAR 2024

Ladestanderbekendtgørelse skaber debat

Ny vejledning til kommunerne om dispensationsregler kan være på vej.

Ladestander colourbox

Af: Marie Gaarden

Senest i januar 2025 skal alle kirker med mere end 20 parkeringspladser have ladestandere til elbiler. Det fremgår af en dansk bekendtgørelse med afsæt i et EU-direktiv om ladestandere. Og det gælder uanset kirkens størrelse og om den er i brug hver søndag eller en sjælden gang imellem.

En økonomisk udfordring
Bekendtgørelsen har skabt debat, fordi det i nogle landdistrikter kan være en økonomisk udfordring at leve op til kravet. Der er for eksempel landsbykirker, hvor der ikke kommer ret mange biler forbi, så værdien af at etablere ladestandere ikke står mål med etableringsomkostningerne.

Mulighed for dispensation
By-, Land- og Kirkeministeriet er i dialog med Social- og Boligstyrelsen om at få klarlagt kommunernes rammer for at give dispensation og eventuelt få opdateret vejledningen til ladestanderbekendtgørelsen.

Det er Landsforeningens forhåbning, at der vil kunne gives dispensation, hvis behovet for at oplade elbiler er dækket på anden måde – fx ved at der findes andre offentlige ladestandere i nærheden af kirken eller fordi der er meget få besøgende til kirken. I sådanne situationer kan menighedsrådet vælge at søge dispensation nu.

Hvis der bliver udarbejdet en vejledning, vil Landsforeningen tilbyde rådgivning i ansøgningsprocessen til menighedsråd, der ønsker at søge om dispensation.

#ladestandere #grøn omstilling #ladestander

Læs også: