5. SEPTEMBER 2024

Bliv klogere på landsbykirken i fremtiden

Konference har fokus på kirken som medaktør i fremtidens landsbyfællesskab.

Elsted 0078

Konferencen om Landsbykirkens fremtidige rolle samler praktikere, forskere, menighedsrådsmedlemmer, lokalråd, politikere, kirkens ansatte og ledere til en eftermiddag og aften, hvor deltagerne sammen vil dykke ned i landsbykirkens udfordringer, muligheder og fremtid. Formålet er at revitalisere kirken på landet som en vigtig ressource. Arkivfoto: Niels Åge Skovbo.

Af: Alex Kjær

Måske skal du allerede nu slå kryds i kalenderen ud for 6. marts 2025. Her finder en konference sted om landsbykirkens fremtidige rolle, som Landsforeningen af Menighedsråd er medindbyder til.

Konferencen samler praktikere, forskere, menighedsrådsmedlemmer, lokalråd, politikere, kirkens ansatte og ledere til en eftermiddag og aften, hvor deltagerne sammen vil dykke ned i landsbykirkens udfordringer, muligheder og fremtid.

Formålet er at revitalisere kirken på landet som en vigtig ressource.

Tyge Mortensen er fremtidsforsker, medarrangør af konferencen, og en af flere talere og oplægsholdere.

Landsbykirkens rolle

- Konferencen bygger på resultaterne af et initiativ, som Kirken på landet i Fyens Stift har gennemført. Vi vil sætte spot på de udfordringer, som kirken på landet har. Vi vil tale om, hvordan man kan gentænke landsbykirkens rolle i et forsøg på at nå frem til en mere mangfoldig brug af de ressourcer, kirken på landet har.

Baggrunden er, at færre bruger kirkerne på landet. Derfor stiller arrangørerne spørgsmålet: Hvad kan kirken gøre for landsbyen? (og ikke omvendt).

- Landsbykirkens udfordringer er ikke bare kirkens, det er hele lokalsamfundets. Det gælder også købmanden og skolen, der måske er på vej til at lukke. Men menighedsrådene har muligheden for at være en samlende faktor i landsbyen, hvis de er synlige og aktive i lokalsamfundet. Så vi skal blandt andet tale om, hvordan kirken og menighedsrådene kan være mere synlige og mere udadvendte i lokalsamfundet, siger Tyge Mortensen.

Udover Tyge Mortensen kan du blandt andet møde følgende personer på konferencen: Kim Aas, kirkeordfører for socialdemokratiet, Anton Pihl, formand for Landsforeningen af Menighedsråd, Birgitte Stoklund, rektor Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, Pernille Vigsø Bagge, formand for Præsteforeningen og Maj Bjerre Dalsgaard, arkitekt og forsker ph.d.

Arrangører er Landsforeningen af Menighedsråd, Landdistrikternes fællesråd, Landsbyhøjskolen, Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter og Kirken på Landet i Fyens Stift.