2. OKTOBER 2024

Menighedsrådsvalg 2024: De foreløbige resultater

1.043 menighedsråd blev fuldtallige den 17. september til den ordinære valgforsamling. Det viser en foreløbig optælling fra Folkekirkens It.

Valgresultater

To ud af tre menighedsråd blev fuldtallige ved valgforsamlingen den 17. september. Det viser Folkekirkens It's foreløbige valgstatistik.

Af: Marie Gaarden

Mens der på nogle valgsteder var kø ved indgangen og kamp om pladserne i rådet, oplevede andre at få deltog i valgforsamlingen. Folkekirkens It har lavet et notat om valg-statistik, der viser, at 43.887 personer stemte – det giver en valgdeltagelse på 1,3 procent.
518 menighedsråd har ubesatte pladser inden næste omgang af valget; ekstraordinære valgforsamlinger.

Dyk ned i ministeriets notat om valgstatistik

-Det er min opfattelse, at der er meget stor forskel på, hvordan det er gået rundt om i landet, både i forhold til deltagelse i valgforsamlingen og med rekrutteringen. Men der er ingen tvivl om, at der er gjort et kæmpe stykke arbejde i menighedsrådene og i resten af folkekirken – både i forhold til at rekruttere og for at gøre opmærksom på valget, siger Anton Pihl, formand for Landsforeningen.

Han er blevet spurgt af flere medier om, hvad der for ham ville have været et godt valgresultat i forhold til den beskedne stemmeprocent.

- Jeg så gerne, at flere havde deltaget i valgforsamlingerne – især de steder, hvor fremmødet var sparsomt. Men det er vigtigt ikke at sammenligne menighedsrådsvalget med folketingsvalg eller kommunalvalg, for det er en helt anden valgform, fastslår Anton Pihl.

Valgets anden runde
518 menighedsråd har ubesatte pladser inden de ekstraordinære valgforsamlinger d. 8. oktober. Det svarer til 33 procent af menighedsrådene.

- Det er ikke overraskende, at det er svært at rekruttere til menighedsrådet. Der er en del, der ikke har lyst eller tid til at påtage sig en opgave, som nogle gange faktisk er ganske omfattende, påpeger Anton Pihl og fortsætter:

-Det viser, hvor vigtigt det er, at vi får ændret menighedsrådsloven med henblik på, at det skal være lettere, sjovere og enklere at sidde menighedsrådet. Det arbejder Landsforeningen benhårdt på i det udvalgsarbejde, kirkeminister Morten Dahlin har sat i gang, og som skal føre til lovændringer.

- og så skal der også fremadrettet gøres en stor indsats for at gøre menighedsrådsarbejdet kendt og anerkendt, tilføjer Anton Pihl.

Ved valget i 2020 var det 25 procent af menighedsrådene, der afholdt ekstraordinær valgforsamling. Efter de ekstraordinære valgforsamlinger var 90 % af menighedsrådene fuldtallige.

Det endelige valgresultat
Først sidst i november, når der har været afholdt ekstraordinære valgforsamlinger og eventuelle afstemningsvalg, ligger det endelige resultat af valget klart.

#menighedsrådsvalg #valg

Læs også: