18. SEPTEMBER 2024

Menighedsrådsvalg: Interessen kommer, hvis man gør det til en vigtig ting

I Nykøbing Falster Sogn forløb valget godt, men rammerne for valghandlingen er ikke optimale, mener formanden.

IMG20240917203017 (1)

Menighedsrådsvalget 2024 i Nordresalen ved Nordre Kirke i Nykøbing Falster. Der var 17 kandidater opstillet, og der skulle bruges 15. Foto: Nykøbing Falster Sogn

Af: Camilla Folsach Madsen

I Nykøbing Falster Sogn deltog tæt ved 100 personer i årets valg til menighedsrådet, og de fremmødte måtte stå i kø for at komme med til valgforsamlingen i Nordresalen ved Nordre Kirke.

Men trods den umiddelbart store interesse, ærgrer det menighedsrådsformand og valgformand Jørgen Jensen, at rammerne for menighedsrådsvalg er, som de er.

- Der var en god stemning, men jeg kan huske i gamle dage, da man lavede et ordentligt forarbejde til menighedsrådsvalget. Det var en rigtig festdag, og nu er det kogt ned til en seance, der ikke er større end en generalforsamling, mener menighedsrådsformanden, der har siddet i menighedsrådet i ’16-20 år’.

Han mener ikke, at man har lyttet til de store forsamlinger, men tilpasset valget, så det passer på den måde, man mødes i mindre sogne.

- Det er den største fejl, at man har skåret alle over samme kam. Uanset om man er et stort sogn eller lille sogn, så er det samme regelsæt, man følger, siger Jørgen Jensen og tilføjer:

- Folk synes, at det er underligt, at de skal komme og høre om noget, som de hørte på orienteringsmødet, og at de eneste kandidater, der er kendte, er dem, der genopstiller.

Det kan ifølge menighedsrådsformanden være noget af forklaringen på, at et sogn som Nykøbing Falster med 12.700 medlemmer ikke kan mønstre mere end 100 fremmødte.

- Interessen kommer, hvis man gør det til en vigtig ting. Det er det, der er kunsten. At kommunikere om det.

Vil gerne bibeholde de demokratiske dyder
Ifølge menighedsrådsformanden, er det ikke kun reglerne, der gør, at menighedsrådsvalget ikke rigtig får luft under vingerne. Det er også tiden. Men mest af alt regler og rammer.

I Nordresalen blev det ifølge menighedsrådsformanden derfor lidt kedeligt med alle de præsentationer, forsamlingen skulle lytte til. Selvom det absolut er spændende at høre om menighedsrådets arbejde med det kommende sognehus, ansættelse af nye præster, kommunikationsstrategi, et nyt sangcenter og meget mere, så er Jørgen Jensen fortaler for, at man opstiller kandidaterne inden mødet.

- Folk skal alligevel give et tilsagn. Det er jo ikke noget med, at man bare lige stiller op på dagen. Så det er lidt dobbelttydigt, for der er ikke noget spontanitet over det. Man skal have gjort op med sig selv inden, om man vil stille op, forklarer han.

- Jeg håber på, at man kan bibeholde de demokratiske dyder med opstilling af kandidater til valg. Og ikke sådan noget, hvor man bare møder op på en tilfældig aften – og de der møder op, de kan stemme.

Den bedste 'forening' i Danmark
Trods frustrationerne over, at man burde tilpasse valghandlingen, så den passer til sognets størrelse, fortsætter menighedsrådsformanden en valgperiode mere.

- Vi er et stort sogn, som spænder bredt, så der er stor mulighed for at få slebet kanter og albuer af. Og jeg har stor optimisme og glæde ved arbejdet. Hos os er vi en del, der siger, at vi er medlem af Danmarks bedste 'forening'.

I Nykøbing Falster Sogn genopstillede 14 ud af 15 medlemmer, og 17 stillede op i alt. Mens stemmerne blev talt op, blev ganen smurt med lidt kaffe og kage, inden der skulle stemmes om stedfortræderne. Aftenen resulterede i, at de 14 eksisterende medlemmer blev genvalgt, et nyt medlem valgt ind og seks nye stedfortrædere blev valgt.

Fra 1. søndag i advent skal det nye menighedsråd blandt andet arbejde med et nyt sognehus, der er blevet købt over for kirken samt at rationalisere økonomien i takt med, at lønudviklingen er steget. Og så skal der kigges på nogle af de tilbud, som tiden er løbet fra, og hvor der ikke er stor nok tilslutning længere.

#Menighedsrådsvalg 2024

Læs også: