22. AUGUST 2024

Minister varmer op til valg

Fire besøg hos menighedsråd rundt om i landet førte til gode samtaler om rekruttering, ledelse og økonomisk bæredygtighed.

Kerteminde Ministertur

Kerteminde var et af besøgsstederne, da kirkeminister Morten Dahlin og formand for Landsforeningen tog rundt i Danmark og besøgte menighedsråd.

Af: Marie Gaarden

- Jeg ønsker en åben dialog. Bare svar ærligt – I skal ikke pakke det ind,” sådan indledte kirkeminister Morten Dahlin sine besøg hos menighedsråd rundt om i landet, da han sammen med Anton Pihl, formand for Landsforeningen var på danmarksturné.

Anledningen var det forestående valg, og på samme tid en mulighed for ministeren til at tale direkte med menighedsrådsmedlemmer om deres udfordringer. Ministeren har nedsat et udvalg, der i øjeblikket arbejder på at ændre menighedsrådsloven for at lette menighedsrådsarbejdet, og han var interesseret i at høre mere om netop det, og få respons på nogle af de tanker, han selv har gjort sig.

Alt efter, om ministerbilen gjorde holdt i Vejlø uden for Næstved, Kerteminde, Nørremarken i Vejle eller Sydmors Pastorat, var der forskellige emner, der optog menighedsrådene, og det blev til gode samtaler:

• om at rekruttere til det kommende valg
  • om ledelsesopgaven for kontaktpersonerne
  • om administrativt bøvl og tunge arbejdsgange
  • om middelalderkirker og præstemangel – eller måske mere pengemangel
  • om at sikre balancen mellem indflydelse og afgive kompetencer.

Se videoen
Hvad bed kirkeministeren og Landsforeningens formand mærke i på turen, og hvad tager de med sig i det videre arbejde?
Hør deres svar i videoen.

Artiklen fortsætter under videoen.

Morten Dahlin luftede tanker om obligatorisk uddannelse for kontaktpersoner, hvilket de fleste steder blev positivt modtaget. Og menighedsrådene kvitterede med deres opfattelse af de mange opgaver og det store ansvar, der er forbundet især til den rolle i menighedsrådet.

- det har lettet, at vi har et sognesamarbejde, hvor vi nu har en personalekonsulent 12 timer om ugen, fortalte Elisabeth Møller Løye, der er formand for menighedsrådet i Kerteminde-Drigstrups menighedsråd og som tidligere har været kontaktperson.

- ellers var vi løbet skrigende bort. Men det var ikke ”bare lige”, for vi skulle jo også afgive kompetencer til det, forklarede hun.
Det ledte samtalen hen på professionalisering og bestemmelse.
Meldingen om, at kontaktpersonen har en stor opgave gik igen ved de andre besøg.

Fortrøstningsfulde i forhold til valget
Ministeren spurgte også ind til, hvordan det gik med rekrutteringen til menighedsrådsvalget

- Folk bliver glade, når de bliver spurgt – men de står ikke i kø, lød svaret.
Og flere bemærkede, at mange takkede nej, fordi de er bange for arbejdsbyrden.

Tunge processer
I Sydmors Pastorat fortalte formændene engageret om deres succes med aktiviteter og aktive kirkegængere. Men med mange middelalderkirker, er der indtil flere udfordringer.

For det første oplever de, at der skal bruges oceaner af tid, når noget skal laves om eller renoveres.
- Det forlænger processerne, og det bliver dyrere, og det er svært af finde ud af organiseringen – meget skal helt op at vende ved øverste instans -og så får vi alligevel et nej, lød det.

Den anden udfordring handler om at skabe gode vilkår for kirkerne i landdistrikterne.
- Det er hele land-by- problematikken. Her er mange kirker i små sogne, der bliver endnu mindre, mens regningen for vedligehold bliver større påpegede Morten Dahlin og fortsatte:
- På Christiansborg kommer vi til at tage en diskussion om, hvad vi skal gøre. Med de regler, vi har i dag, er der jo stadig en regning, selvom kirken tages ud af brug. Men jeg tror også, at man i byerne ønsker at bevare kirkerne, tilføjede Morten Dahlin, og udtrykte ønske om at få skabt en økonomisk bæredygtighed.

- Det lyder godt, Morten. Men hvor længe er du kirkeminister? Lød slutbemærkningen fra en af formændene.

#minister #menighedsrådsvalg #ny menighedsrådslov

Læs også: