13. FEBRUAR 2024

OK24: Vi er klar til forhandlinger

Så kom AC- og CFU-forligene på plads, og forhandlingerne på folkekirkens område kan gå i gang.

OK24

Af: Anja Christensen

De centrale forhandlinger på statens område er afsluttet med indgåelse af forlig mellem Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på den ene side og centralorganisationerne for de faglige organisationer på den anden side, de kaldes henholdsvis AC- og CFU- forliget. Det ligger nu fast, at der bliver tale om en to-årig overenskomstperiode.

I folkekirken er DOKS organisterne omfattet af AC-forliget, og forhandlingerne for disse afsluttes samtidig med AC-forliget, så der ved vi, hvad der kommer til at gælde for dem i den kommende overenskomstperiode. Det vender vi tilbage med.

Anderledes er det med de øvrige ansatte, som er dækket af en overenskomst for folkekirken. Her er dele af forhandlingerne delegeret til Kirkeministeriet, og de forhandlinger kan først begynde, når CFU-forliget er på plads. Det, vi ved nu, er noget om bl.a. de lønstigninger, der kommer i perioden (procentreguleringerne), men endnu ikke, i hvilket omfang der er midler - det vil sige penge - at forhandle om på vores bord.

Forhandlingerne i Kirkeministeriet kan gå i gang, når det såkaldte åbne vindue er meldt ud, og det er det nu. Det løber fra den 19. februar og til den 17. marts 2024. Det er inden for denne frist, at forhandlinger på folkekirkens område skal være afsluttet.

Vores forhandlere har været i gang med forberedelserne til forhandlingerne helt fra indsamlingen af bidrag og ønsker fra vores medlemmer i foråret. Vi er klar til at tage hul på forhandlingerne sammen med Kirkeministeriet og stifterne.

Læs mere om overenskomster her.

Herunder kan du se en proces for OK24-forløbet, og hvor vi er i forløbet.

Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.

#OK24