16. MAJ 2024

Orienteringsmøde med stand-up blev en stor succes

14. maj var der orienteringsmøder om det kommende valg over hele landet. I Vindum Sogn ved Bjerringbro valgte de i år at gå nye veje.

Vindum Standup 01

Vindum Sogn valgte at holde et anderledes orienteringsmøde, hvor stand-up komiker Jakob Svendsen deltog. Det førte til kontakter med lokale beboere, som kirken aldrig ville have fået, hvis orienteringsmødet var blevet afviklet, som menighedsrådet plejer. Foto: Carsten Herholdt.

Af: Alex Kjær

For fire år siden lykkedes det lige akkurat at få et fuldtalligt menighedsråd i Vindum Sogn. Men gennemsnitsalderen er høj, og sognet har et ønske om også at række ud til yngre familier og personer i området. Derfor skulle der ske noget nyt i år.

- Vi har talt en del om, hvordan vi kunne gøre det anderledes, og på et tidspunkt taler vi med en PR-konsulent, som foreslår, at vi hyrer en stand-up komiker og flytter orienteringsmødet til den lokale idrætshal. Vi gik i gang med at undersøge, om det rent praktisk kunne lade sig gøre. Og det kunne det, siger menighedsrådsformand Kry Herholdt.

Han fortæller, at stand-up komiker Jakob Svendsen er nøje udvalgt.

- Han er kristen, hans far sidder i menighedsråd, så han ved, hvad det handler om. Vi begyndte aftenen med hans show, og derefter kaldte han menighedsrådet op på scenen. Vi blev så bedt om at fortælle lidt om os selv og om orienteringsmødet, så det var en helt anden måde at afvikle orienteringsmødet på, end hvis vi havde holdt det i sognegården, som vi plejer, siger menighedsrådsformanden.

60 deltagere

Der dukkede omkring 60 deltagere op til arrangementet, af dem var mere end 40 helt nye ansigter. Normalt plejer der at møde omkring 20 personer op, når der er orienteringsmøde eller valgmøde.

- Derfor betragter vi det som en stor succes, siger formanden, der har siddet i menighedsrådet i 12 år.

- Efter præsentationen på scenen, som også indeholdt de formelle dele, som skal indgå i et orienteringsmøde, satte vi os ud blandt de fremmødte og fik kaffe og småkager sammen med dem. Vi havde på forhånd aftalt, at vi ikke skulle spørge dem direkte, om de kunne tænke sig at stille op til menighedsrådsvalg. I stedet spurgte vi dem, om de havde nogle ønsker til kirken? Er der noget, som de savner i den lokale kirke i forhold til arrangementer, aktiviteter og andet?

Det kom der nogle spændende samtaler ud af, og der var blandt andet to kvinder som sagde, at hvis sognet gerne vil i kontakt med yngre personer, så er det ikke nok at have en hjemmeside og være på Facebook. Det er nødvendigt at bruge Instagram og andre kanaler for at nå ud, hvor de unge er.

- Det førte faktisk til, at de to kvinder gerne vil deltage i et menighedsrådsmøde og fortælle om, hvordan de som frivillige kan hjælpe os med at kommunikere på nye måder. Om de også stiller op til menighedsrådet, er ikke sikkert, men vi har i hvert fald fået nogle kontakter på grund af orienteringsmødet, som vi aldrig ville have fået, hvis vi havde gjort, som vi plejer, siger Kry Herholdt og tilføjer, at udover de to kvinder var der også lignende snakke og møder med tre-fire andre deltagere.

Stedet har betydning

En anden person fortalte på orienteringsmødet, at hun kun var mødt op, fordi det foregik i idrætshallen. Hvis det havde været i kirken, havde hun ikke fanget, at det måske kunne være noget for hende.

- Så det er også en erfaring, vi tager med os, og som andre sogne måske også kan have succes med. Det er nemt og gratis at holde vores arrangementer i sognegården, men hvis der kommer over dobbelt så mange, når vi flytter det til fx idrætshallen, så er det noget, vi i fremtiden skal overveje, når vi har arrangementer, siger menighedsrådsformanden.