19. SEPTEMBER 2024

Søg støtte til at tage jeres landbrugsarealer ud af drift

En ny aftale sikrer, at 400.000 hektar landbrugsareal skal tages ud af produktion og laves til skov- og naturområder. Måske har I arealer, der skal omdannes?

Elsted Niels Åge Skovbo

Tilskudsordningen giver mulighed for at søge penge som kompensation for udtag af landbrugsjord til natur. Foto: Niels Åge Skovbo

Af: Redaktionen

Lige inden sommerferien blev der lavet en aftale om et grønnere Danmark mellem blandt andre regeringen, Landbrug og Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening og KL. Aftalen sikrer at minimum 400.000 hektar landbrugsareal over de kommende år skal tages ud af produktion og omdannes til natur og skov.

I dag bortforpagtes omkring 8.500 hektar af folkekirkens jorder. Heraf er 15 % økologisk landbrug og resten konventionelt landbrug. Med den nye ordning kaldet Permanent ekstensivering får menighedsrådene, der administrerer jord for folkekirken, en mulighed for at tage nogle af disse landbrugsarealer ud af drift, og i stedet omdanne arealerne til naturområder.

Permanent ekstensivering giver tilskud til, at man kan tage et landbrugsareal ud af drift permanent. Det betyder blandt andet, at man ikke må gøde, sprøjte eller omlægge arealet, herunder må arealet ikke jordbehandles.

Det er muligt at søge ordningen frem til 31. oktober 2024.

Der er mere info om ordningen hos Landbrugsstyrelsen lige her.

Ordningen Permanent ekstensivering

Med den nye ordning Permanent ekstensivering får menighedsrådene, der administrerer jord for Folkekirken, mulighed for at tage nogle af disse landbrugsarealer ud af drift, og i stedet omdanne arealerne til naturområder. Dette vil både være til gavn for biodiversiteten, vandmiljøet og klimaet, samt give kirkens naboer nye rekreative områder.

Ordningen Permanent Ekstensivering giver tilskud til, at man kan tage et landbrugsareal ud af drift permanent. Det betyder bl.a., at man ikke må gøde, sprøjte eller omlægge arealet, herunder må arealet ikke jordbehandles.

Tilskudssatsen er som udgangspunkt 82.500 kr./ha. for arealer i omdrift og 35.500 kr./ha for arealer med en afgrødekode for permanent græs.

Indtil videre er det en unik mulighed i 2024, men det er hensigten, at der skal komme en tilsvarende ordning efter 2024. Der er midler i ordningen i 2024 til i alt at tage ca. 10.000 ha jord ud af drift.

Der er dog kun et kort vindue til at søge ordningen fra 2. september 2024 til 31. oktober 2024.

Læs mere om ordningen her