19. SEPTEMBER 2024

Valgtelefonen var rygende varm

353 opkald var der til Landsforeningens valgtelefon på valgdagen 17. september. Langt de fleste havde styr på reglerne men ringede for at være helt sikker.

3

To konsulenter sidder klar ved telefonerne. Det første opkald kom klokken 10.01, det sidste klokken 21.59. I alt fik Landsforeningen 353 henvendelser fra medlemmerne på valgdagen. Foto: Marie Gaarden.

Af: Alex Kjær

Konsulenterne Louise Theilgaard og Mette Misser modtog det første opkald på valgtelefonen tirsdag 17. september klokken 10.01. Det sidste opkald kom ind klokken 21.59.

- Det var en lang dag. Men også en fantastisk dag hvor vi mødte en lang række engagerede medlemmer i telefonen. Vi har aldrig før modtaget så mange opkald på en valgdag. Det ser vi som en positiv ting. Fordi langt de fleste havde styr på reglerne, men ringede for at være helt sikker. De går op i deres arbejde i menighedsrådet, siger Louise Theilgaard.

Mange ringede ind med spørgsmål omkring stedfortrædere. En del var i tvivl, om der skal vælges stedfortrædere, selv om rådet ikke er fuldtalligt efter valghandlingen. Svaret er, at det skal man.

Det videre forløb i de sogne, hvor det ikke lykkedes at få valgt et fuldtalligt råd, er indkaldelse til ekstraordinær valgforsamling 8. oktober.

- Nogle ringede ind og var usikre på, hvad de skal gøre frem til den ekstraordinære valgforsamling. Vores råd er at gøre så meget som muligt for at skabe ekstra opmærksomhed om den ekstraordinære valgforsamling. Måske giver det mening at spørge nogle af dem, man allerede har spurgt. Nogle gange ændrer man mening, hvis man bliver spurgt igen, siger Louise Theilgaard.

Solstrålehistorier

Valgtelefonen blev også ramt af flere solstrålehistorier. Det var folk, som ringede og fortalte, at de lige havde set på tv eller hørt i radioen, at der var valg. En skulle have hjælp til at finde ud af, hvilket sogn han hørte til. Personen ringede klokken 18.30 og nåede akkurat at møde frem og deltage i valghandlingen i sit lokale sogn.

Som aftenen skred frem, kom der en del spørgsmål til det digitale valgsystem, hvor resultaterne skulle indrapporteres. Systemet håndteres af Folkekirkens IT, så der var lavet en særlig telefonforbindelse, hvor Landsforeningen kunne stille om direkte til Folkekirkens IT. Den løsning var mange medlemmer glade for.

- Omvendt modtog Folkekirkens IT også henvendelser, som skulle besvare hos os i Landsforeningen. Her kunne de også stille direkte om til os, fortæller Louise Theilgaard.

Der kom også henvendelser, som handlede om sognebåndsløsning. Flere opdagede på valgdagen, at de ikke – som de ellers troede – havde løst sognebånd til et bestemt sogn, hvor de var vant til at komme. De kunne derfor ikke stemme eller stille op i sognet, selv om der blev fremskaffet dokumentation for, at den manglende sognebåndsløsning skyldtes en menneskelig fejl. Det var årsag til frustration.

Men ellers beskriver Louise Theilgaard det overordnede billede på valgdagen som hektisk men fyldt med god stemning.

- Det er en vigtig dag, som menighedsrådene har forberedt sig på. De har undersøgt reglerne på forhånd og har styr på det. Men alligevel sker der uventede ting. Fx fik vi et opkald om, hvad der skal ske, hvis to af de stemmeberettigede har forladt valgforsamlingen uden at stemme, efter der er udleveret stemmesedler? Svaret er, at de så tæller som blanke stemmer i valgsystemet, siger hun.

Hun har stor ros til de mange sogne, som kontaktede Landsforeningen for at være helt sikker på, at reglerne blev fulgt.

- Det fortæller, at demokratiet fungerer. Der er stor opmærksomhed på, at det er en valghandling, som skal foregå efter demokratiske spilleregler.