15. MARTS 2024

”Nu handler det om at være med til at sikre rammerne og fremtiden for kirken”

Hvorfor stille op til menighedsrådet? Det er der mange grunde til, og hvad der motiverer den enkelte til at gå ind i arbejdet, er helt individuelt. Mød Trine Brüner-Jeffris Laustsen, der brænder for at sikre kirken i fremtiden.

Trine Brüner Jeffris

Siden 2016 har Trine Brüner-Jeffris Laustsen siddet i menighedsrådet. Læs hendes fortælling om, hvad der driver hende, og hvad hun får ud af det.

Var frivillig i kirken

Da jeg blev for gammel til at være deltager i vores musical, så blev jeg frivillig i stedet for. Og det er faktisk den vej igennem, at jeg sidder i menighedsrådet.

Før valget i 2016 blev jeg prikket af en af præsterne, som syntes, at det var en god ide, at jeg stillede op til valget. Men jeg vidste ikke lige, om det var noget for mig. Men flere af kirkefunktionærerne prikkede til mig, og jeg lod mig overbevise om, at jeg kunne fortsætte med at arbejde med børn og unge. Og det gjorde jeg også de første år i børne- ungeudvalget og i kommunikationsudvalget.

Kompetencer kan bruges i arbejdslivet

Det er nok det her med arbejdsgiveransvar, som jeg taget mig længst tid at finde mig til rette i. Men det har givet mig rigtig meget erfaring, som jeg jo kan tage med ind i mit arbejdsliv. Der er rigtig meget personalejura. Og så er det jo i det hele taget mange regler i folkekirken. Og som jurist har jeg fået mulighed for virkelig at nørde nogle af de ting, som jeg synes er spændende.

Fik god hjælp i starten

Til møderne forklarede et af de erfarne medlemmer, hvad der foregik, hvis jeg var i tvivl om noget. Vores kasserer var rigtig flink til at forklare mig tallene og brugte tid på at lære mig at læse et budget. Så jeg blev virkelig taget godt imod.

Vi løfter i flok i menighedsrådet. Det betyder, at hvis tal ikke er din styrke, så kan du engagere dig i noget andet. Eller du kan spørge om hjælp. Det er også gode muligheder i f.eks. Landsforeningen af Menighedsråd, hvis man skal være formand, kasserer eller kontaktperson, man kan både komme på kursus og søge hjælp.

Menighedsrådsarbejdet kræver meget, men det giver også meget

Jeg har indført nogle regler eller retningslinjer ift. til menighedsrådsarbejdet.

Jeg har ikke mulighed for at være med i det hele. Så kompetencerne er lagt ud til de forskellige udvalg – hvor de også hører hjemme. Og så tjekker jeg simpelthen kun min mail hver anden dag.

Så hvis der er en sag, som haster, så skal de sende mig en sms, som jeg jo ser i min pause eller efter arbejde. Det har de andre medlemmer taget rigtig godt imod. Flere af dem er i arbejde, så de har også flere ting at tage hensyn til.

Nu handler det om at være med til at sikre rammerne og fremtiden for kirken. Det er krævende og jeg bruger også rigtig mange timer på menighedsrådsarbejde. Men det er også meningsfuldt.

Hvis jeg en gang i mellem overvejer, om jeg bruger for meget tid på det, så kan jeg mærke, at jeg brænder for Sankt Clemens Kirke og jeg føler også et ansvar for at fremtidssikre den. Og det får mig til at fortsætte.

Om Trine Brüner-Jeffris Laustsen

32 år

Jurist

Formand for menighedsrådet i Sankt Clemens Sogn i Randers. Medlem i af menighedsrådet siden 2016, formand siden 2022.

Trines drive: Udvikling

Hvis du vil høre mere, kan du kontakte Trine på

trinebrunerjeffris@gmail.com

#Menighedsrådsvalg2024