8. MAJ 2024

Bliv klogere på dit sogn – nye sognerapporter er klar

Tal er et værdifuldt redskab i arbejdet med at analysere og planlægge aktiviteter i dit sogn. Med et par enkelte klik kan du nu få en fuld rapport med sognedata og dermed et godt fundament for fremtidige beslutninger i menighedsrådet.

Offentligt Orienteringsmøde

De nye sognerapporter giver et solidt grundlag at diskutere sognets fremtid på til orienteringsmødet.

Af: Anja D. Christensen

I år er der som bekendt menighedsrådsvalg og allerede i næste uge løber orienteringsmøder af stablen over hele landet. Her fortæller menighedsrådet om arbejdet i den forgangne periode og om, hvad der er i støbeskeen for de kommende år.

Kend dit sogn inden valget
I den forbindelse er det værdifuldt at vide, hvordan jeres menighed er sammensat. Det giver nemlig et solidt grundlag for diskussioner og beslutninger om, hvordan menighedsrådet bedst kan fremme sognets udvikling og prioritere aktiviteter og budgetter. Og nu kan du med få klik finde en masse relevante data om dit sogn i de nye sognerapporter fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.

I rapporten får du informationer om befolkningens tilknytning til folkekirken, hvordan sognets befolkning fordeler sig på blandt andet alder og herkomst. og udviklingen i antallet af kirkelige handlinger i sognet. Det hele er samlet i en overskuelig rapport med tal, grafer og informationer om dit sogn.

Landsforeningens formand Anton Pihl, opfordrer alle menighedsråd til at gøre brug af de nye sognerapporter til orienteringsmødet i næste uge.

-Vi anbefaler, at I dykker ned i jeres lokale sognerapport og bliver klogere på jeres sogn og menighed inden orienteringsmødet. Fremlæg de oplysninger, I synes er relevante på orienteringsmødet og brug det som inspiration og grundlag for de vigtige samtaler og overvejelser om, hvad skal ske med jeres sogn i de næste 4 år.

Her finder du sognerapporterne
Du kan finde og downloade sognerapporterne på FUV’s hjemmeside:
Fra starten af uge 20 kan du på sognets egens side på sogn.dk finde sognerapporten under ”Fakta om sognet”.

Du kan læse mere i nyheden fra FUV

#Menighedsrådsvalg2024 #Sognedata #Orienteringsmøde