18. APRIL 2024

Arbejdet med menighedsrådsloven er i gang

Anton Pihl og Søren Abildgaard fra Landsforeningens bestyrelse er i dag til møde i By-, Land- og Kirkeministeriet om projektet "Forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet".

Anton I Kirkeministeriet

Her ses fra venstre udvalgsformand Søren Abildgaard, biskop Marianne Christiansen, Martin Rønkilde, medlem af Præsteforeningens hovedbestyrelse og formand Anton Pihl.

Af: Alex Kjær

Kirkeministeren meldte tidligere på året ud, at der via en række initiativer skal arbejdes for at fjerne noget af det, der opleves som bøvl i menighedsrådene.

Anton Pihl og Søren Abildgaard repræsenterer Landsforeningen af Menighedsråd i projektets styregruppe, som i dag er til møde sammen med repræsentanter for Præsteforeningen, Provsteforeningen, biskopperne, stiftskontorcheferne og folkekirkens faglige organisationer.

Landsforeningen bidrager konstruktivt til arbejdet og har mange input med i styregruppen og i projektets forskellige arbejdsgrupper. Landsforeningen har som fokuspunkt at arbejde for at forbedre menighedsrådenes vilkår og at være i tæt kontakt med sine medlemmer.

Landsforeningens bestyrelse har et forberedende udvalg om ny menighedsrådslov, som Søren Abildgaard er formand for. Udvalget arbejder for at indkredse, afklare og formulere hvilke ændringer af lov om menighedsråd, Landsforeningen skal arbejde for.