17. APRIL 2024

Kæmpe klimakortlægning afslører, hvor der kan gøres en grøn forskel

Folkekirkens Grønne Omstillings omfattende klimakortlægning afdækker folkekirkens største klimasynder – og det største reduktionspotentiale. Helt ned på sogne-niveau kan du se resultaterne.

COLOURBOX56590237

Illustration: Colourbox

Af: Marie Gaarden

Folkekirken forvalter samlet over 4.000 bygninger og mere end 2.000 kirkegårde fordelt over hele landet – fra de yderste klitrækker til de pulserende bytorve. Bygningerne danner ramme om tusindvis af gudstjenester og aktiviteter hver eneste uge, og på de mange kirkegårde summer det af liv – ikke mindst fra havetraktorer og andre benzindrevne haveredskaber.

Alt det har været under luppen i en stor undersøgelse, som mange menighedsråd har bidraget til hen over efteråret 2023.

Undersøgelsen omfatter:

• Udledningen fra opvarmningskilder
  • Udledning fra indkøb, herunder bygningers vedligeholdelse
  • Elforbrug
  • Brændsler til kirkegårdsmaskiner og øvrige udledningskilder
  • Biodiversiteten på kirkegårdene.

Undersøgelsen peger på, at udfasning af fossile brændsler er vejen til hele 62 % af den nødvendige reduktion for at nå et 70 %-klimamål. Den viser også, at 37 menighedsråd, der fra 2019 til 2022 overgik til LED-lys og sensorer på lyskilder, i gennemsnit sparede 10% på elforbruget - selvom seks af disse menighedsråd samtidig opsatte varmepumper, som også bruger el.

Sammen med en række konkrete anbefalinger skal kortlægningen sætte retningen for folkekirkens kommende indsatser for at nedbringe CO2-udledningen og bidrage til det nationale CO2-reduktionsmål for 2030. Undersøgelsen kan også pege på, hvor biodiversiteten på kirkegårdene kan øges.

En hjælp til det lokale arbejde
Resultaterne af undersøgelsen er samlet i en rapport, i en lettere pixi-udgave og et digitalt dashboard, hvor resultaterne kan ses helt ned på sogneniveau. For i praksis har kirkerne forskellige muligheder for at bidrage til at reducere folkekirkens klimaaftryk.

For hvert enkelt sogn, provsti og stift kan man via dashboardet blandt andet dykke ned:

• Hvilke energikilder, der bruger mest energi og udleder flest klimagasser
  • Andelen af grøn strøm
  • Hvilke poster i regnskabet, der er kilde til den største CO2-udledning.
  • Biodiversitetsdata (findes kun for deltagende sogne)

- Vi håber, at menighedsrådene vil bruge undersøgelsen som et arbejdsredskab til det lokale arbejde med den grønne omstilling, så resultaterne af kortlægningen ikke blot forbliver i en rapport, siger Margrethe Winther- Nielsen, som er medlem af Landsforeningens bestyrelse og medlem af styregruppen for Folkekirkens Grønne Omstilling.

Samtidig sender hun en tak til de mange menighedsråd, der har bidraget til undersøgelsen ved i efteråret at svare på Folkekirkens Grønne Omstillings spørgeskema.

- De besvarelser, der blev indsamlet fra sognene, har bidraget til, at vi nu har et solidt datagrundlag at arbejde ud fra, slutter Margrethe Winther- Nielsen.

Læs også Folkekirkens Grønne Omstillings pressemeddelelse med udtalelser fra kirkeminister Morten Dahlin og biskop Peter Birch, der er formand for Folkekirkens Grønne Omstillings styregruppe.

Om kortlægningen

På Folkekirkens Grønne Omstilling kan du læse meget mere om klimakortlægningen.

Her finder du indgang til dashboardet, og rapporten i pixi-udgave og i fuld længde.

Du kan også læse om baggrunden for kortlægningen.

folkekirkensgrønneomstilling.dk

#Grøn omstilling #Folkekirkens Grønne Omstilling