19. SEPTEMBER 2024

”Lad os tale om tro” er nu i luften

Nyt initiativ, der skal gøre det lettere at få hul på samtalen om livets store emner, bliver nu lanceret og har mediernes opmærksomhed.

LOTOT Lad Os Tale Om Tro (1)

På Ladostaleomtro.dk kan du se samtalevideoer, samtalekort og idékatalog til at komme i gang.

Allerede i foråret løftede Landsforeningen sløret for et spændende fælleskirkeligt samtale-koncept, der skal få flere danskere til at tale om tro. Afslappet og uhøjtideligt. Det hedder "Lad os tale om tro", og lige nu nu er lanceringen af konceptet for alvor skudt i gang.

Kendisser medvirker
Måske har du allerede set indslag om det på TV eller er stødt på en teaser på de sociale medier.  Flere kendte personer bidrager også til kampagnen, der skal gøre opmærksom på projektet. Det er blandt andre Alex Vanopslagh, formand for Liberal Alliance, skuespiller Casper Christensen og operasanger og TV-vært Jens-Christian Wandt.

Korte samtalestartere
Helt konkret er "Lad os tale om tro" en række videoer om emner som for eksempel kærlighed, lykke og tab.  I hver video ser man to personer, der taler sammen om et emne og sætter ord på deres holdninger og følelser – kort sagt; indleder en samtale om et eksistentielt emne med deres egne ord.

Samtalevideoerne er udelukkende præsenterende og faciliterende – og ikke missionerende. Der serveres ikke færdige svar.

Brug videoerne
Videoerne er både tænkt som springbræt til en én til en-samtale, som enhver kan invitere til. Men de kan også bruges i forbindelse med forskellige arrangementer.
Som et led i projektet er der lavet et idékatalog til, hvordan videoerne kan bruges i forskellige sammenhænge. Det behøver nemlig ikke være en snak med naboen – de kan også bruges til en sogneaften, konfirmandforældre-møde eller samtale-cafe – se flere idéer i inspirationskataloget.

Videoerne samt idékatalog er samlet på hjemmesiden ladostaleomtro.dk. Det hele er gratis at bruge.

Bag Lad os tale om tro står:

Bag hele projektet står en lang række kirkelige trossamfund, netværk og organisationer:

• Danske Kirkers Råd
  • Landsforeningen af Menighedsråd
  • Bibelselskabet
  • Evangelisk Alliance
  • Den katolske Kirke
  • Alpha Danmark
  • Kristeligt Forbund for Studerende
  • Dansk Oase
  • Areopagos
  • Baptistkirken i Danmark