4. APRIL 2024

Videoer skal kickstarte samtale om tro

Fordyb jer i en snak om emner som lykke, tro og håb. Nyt initiativ skal gøre det lettere at få hul på samtalen om livets store emner.

Lad Os Tale Om Tro 1

Foto: Lad os tale om tro, Hanne Østergaard.

Af: Marie Gaarden

Hvordan får man taget første skridt til at tale dybere om eksistentielle emner? Det kan det være svært at indlede samtalen med naboen, venner eller familie. Et nyt fælleskirkeligt samtale-koncept med videoer, skal få flere danskere til at tale om tro på en afslappet og uhøjtidelig måde. Det hedder Lad os tale om tro.

Som et led i projektet er der lavet et idékatalog til, hvordan videoerne kan bruges i forskellige sammenhænge. Det behøver nemlig ikke være en snak med naboen – de kan også bruges til en sogneaften, konfirmandforældre-møde eller samtale-cafe – se flere idéer i inspirationskataloget.

Korte samtalestartere
I hver video ser man to personer, der taler sammen om et emne og sætter ord på deres holdninger og følelser ud fra et givent emne – kort sagt; indleder en samtale om et eksistentielt emne med deres egne ord.

Samtalevideoerne er udelukkende præsenterende og faciliterende – og ikke missionerende. Der serveres ikke færdige svar.

Helt konkret består samtale-starterne af to elementer:

1. Meget korte videoklip, der inviterer til samtaler om eksistentielle emner i livet, for eksempel tro og kærlighed - emner, som kristendommen har noget at sige om.
    Videoklippene kan bruges til at vække interesse og kan sendes som invitation til at tage en fælles snak.

2. Selve samtale-videoerne  på cirka 8 minutter, som hver behandler et emne, som samtalen kan tage udgangspunkt i. Videoerne indeholder en række åbne spørgsmål, man kan stille hinanden for at sætte gang i samtalen.

Lige nu er der videoer om kærlighed og tro. Der kommer løbende flere videoer til, blandt andet om håb og om farvel.

Videoerne i praksis
Ved en én til én-samtale er idéen, at man sender det korte videoklip til en kollega eller ven med et spørgsmål a la: ”Har du lyst til at mødes over en kop kaffe for at prøve den her samtalevideo af?”
Hvis vennen eller kollegaen siger ja, sætter man sig sammen, ser samtalevideoen og tager udgangspunkt i de spørgsmål, der præsenteres i videoen.

I inspirationskataloget findes eksempler på, hvordan videoerne kan også bruges til begivenheder, hvor flere deltager.

Videoerne samt idékatalog er samlet på hjemmesiden ladostaleomtro.dk. Det hele er gratis at bruge.

Bag Lad os tale om tro står:

Bag hele projektet står en lang række kirkelige trossamfund, netværk og organisationer:

• Danske Kirkers Råd
  • Landsforeningen af Menighedsråd
  • Bibelselskabet
  • Evangelisk Alliance
  • Den katolske Kirke
  • Alpha Danmark
  • Kristeligt Forbund for Studerende
  • Dansk Oase
  • Areopagos
  • Baptistkirken i Danmark