25. APRIL 2024

OK24 – FDK-kirkegårdsledere m.fl.

Tjenestemandslignende kirkegårdsledere m.fl. på overenskomst!

210903 Øster Hurup Kirkegård 020

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Der er indgået en organisationsaftale for kirkegårdsledere, kirkegårdsassistenter, krematorieledere og store administrationschefer under CO10s fællesoverenskomst. En stor administrationschef har ansvaret for både kirkegårdens og kirkens ansatte og drifte, modsat kirkegårdsledere, der alene har ansvaret for kirkegårdens ansatte og drift.

Nuværende tjenestemandsansatte forbliver på tjenestemandsvilkår, og vil ikke blive omfattet af den nye organisationsaftale. Ved stillingsskift med direkte overgang (max 1 måned) mellem tilsvarende stillinger bevarer tjenestemanden sin status.

Med den nye aftale kan menighedsrådet selv beslutte, hvordan organiseringen skal være på kirkegården, og om der skal være en kirkegårdsleder eller stor administrationschef, og om der eventuelt skal være en assistent.

Udgangspunktet er, at kirkegårdsleder og stor administrationschef skal have en gartnerisk faglig uddannelse. By-, Land- og Kirkeministeriet kan, efter ansøgning, dispensere fra dette krav. Hvis der gives dispensation, skal der ansættes en assistent med gartnerisk faglig uddannelse.

De ansatte indplaceres på basisløn i 5 forskellige løngrupper. Det fremgår af et bilag til organisationsaftalen, hvilken løngruppe den enkelte stilling indplaceres i. Ud over basislønnen er der aftalt nogle centralt fastsatte tillæg.

Der er mulighed for at forhandle kvalifikations- og funktionstillæg samt engangsvederlag med FDK. Processen for lønforhandling er den samme som for størstedelen af de øvrige kirkefunktionærer. Hvis der ikke kan opnås enighed lokalt, kan lønforhandlingen videreføres til stiftet og dernæst til By-, Land- og Kirkeministeriet.

De ansatte bliver omfattet af Statens arbejdstidsaftale, dog ikke bestemmelserne om ulempegodtgørelser. Reglerne om over- og merarbejdsgodtgørelser gælder kun for de kirkegårdsassistenter, som ikke selv tilrettelægger deres arbejde.

Proceduren ved opsigelse og afsked er den samme som for størstedelen af de øvrige kirkefunktionærer. Dvs. funktionærlovens opsigelsesvarsler og regler om fratrædelsesgodtgørelser finder anvendelse. Den fagretlige behandling er også den samme.

Gældende fra 1. april 2024
Nyansatte kirkegårdsledere, kirkegårdsassistenter, store administrationschefer og krematorieledere ansættes på en ny organisationsaftale.
Aflønning sker indtil 1. oktober 2024 med en aconto løn.

Gældende fra 1. oktober 2024
Nuværende tjenestemandslignende kirkegårdsledere, kirkegårdsassistenter, store administrationschefer og krematorieledere overgår til ansættelse på den nye organisationsaftale. Der må ikke ske lønnedgang ved overgangen.

Gældende fra 1. april 2025
Der er aftalt følgende lønforbedringer:

• Til de overenskomstansatte ydes et ledelsestillæg på kr. 2.300 i 2012-niveau.
  • Til de tjenestemandsansatte ydes et ledelsestillæg på kr. 2.500 i 2012-niveau.

Øvrige vilkår
Se de generelle resultater fra CFU-forliget og forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet i denne nyhed.
Se resultatpapiret fra denne aftale, og resultatpapirer fra de øvrige aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk

#OK24