25. APRIL 2024

OK24 – Gartnere, gartneriarbejdere og kontorfunktionærer

Lønforbedringer, kapeltjeneste og højere pension Nedenfor er resultaterne fra forhandlingerne i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen beskrevet.

Gartner1

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Gartnere og gartneriarbejdere på bykirkegårde
Dækningsområdet er ændret, så det nu fremgår klart af organisationsaftalen, at gartnere og gartneriarbejdere kan udføre kapeltjeneste. Denne ændring træder i kraft 1. april 2024.

Der er aftalt følgende lønforbedringer:

• snetillægget gøres pensionsgivende med 15 %
  • alle basislønninger (med undtagelse af ungarbejdere) hæves med kr. 2.182 i 2012-niveau
  • basislønnen for gartneriarbejdere trin 1 i hovedstad og øvrige land hæves derudover med kr. 4.120 i 2012-niveau
  • basislønnen for gartneriarbejdere trin 2 i hovedstad og øvrige land hæves derudover med kr. 1.920 i 2012-niveau

Ændringerne træder i kraft 1. april 2025.

Kontorfunktionærer (HK)
Pensionsbidraget forhøjes til 16 %.
For ansatte uden erhvervsuddannelse bliver der fremover et enkelt basisløntrin på 239.123 kr. i 2012-niveau.
Ændringerne træder i kraft 1. april 2025.

Øvrige vilkår
Se de generelle resultater fra CFU-forliget og forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet i denne nyhed.
Se resultatpapirer fra aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk
Se resultatpapir for Landbrugsarbejdere, gartneriarbejdere, gartnere og forsøgsmedarbejdere her og Kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere her.

#OK24