25. APRIL 2024

OK24 - Gravermedhjælpere

Ny overenskomst for gravermedhjælpere pr 1. april 2025.

kirkegårdsansat18.jpg

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Der er indgået aftalt om en ny overenskomst gældende fra 1. april 2025. Den nuværende overenskomst er aftalt forlænget indtil den nye træder i kraft pr. 1. april 2025.

Men den nye overenskomst vil der komme en lang række ændringer og forbedringer. Blandt andet vil gravermedhjælpere i udgangspunktet være på månedsløn ligesom der er aftalt mulighed for mere fleksibel arbejdstid og månedsnorm. Samtidig er der aftalt længere opsigelsesvarsler. Det er tilstræbt, at aftalen bliver så genkendelig i forhold til de øvrige aftaler på folkekirkens område som muligt.

By-, Land- og Kirkeministeriet vil i samarbejde med 3F og Landsforeningen af Menighedsråd udarbejde en udførlig vejledning omkring den nye overenskomst.

Gældende fra 1. april 2024
Nuværende overenskomst fortsætter frem til 1. april 2025.

Gældende fra 1. oktober 2024
Gravermedhjælpere overgår til en seniorbonusordning, der svarer til den til enhver tid gældende statslige ordning.

Gældende fra 1. april 2025
Der er indgået aftale om en ny overenskomst, hvor gravermedhjælpere, der er ansat mere end 1 måned, ansættes på månedsløn.

Der er aftalt følgende lønforbedringer:

• snetillægget gøres pensionsgivende med 15 %
  • alle basislønninger (med undtagelse af ungarbejdere) hæves med kr. 2.182 i 2012-niveau
  • basislønnen for ufaglærte gravermedhjælpere trin 1 i hovedstad og øvrige land hæves derudover med kr. 4.120 i 2012-niveau
  • basislønnen for ufaglærte gravermedhjælpere trin 2 i hovedstad og øvrige land hæves derudover med kr. 1.920 i 2012-niveau

Det er aftalt at anvende kr. 775.000 i 2023-niveau til forbedringer af opsigelsesvarslerne for gravermedhjælpere. Det er endnu ikke endeligt aftalt, hvordan opsigelsesvarslerne bliver forlænget.

Øvrige vilkår
Se de generelle resultater fra CFU-forliget og forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet i denne nyhed.
Se resultatpapiret fra denne aftale, og resultatpapirer fra de øvrige aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk

#OK24