25. APRIL 2024

OK24 – Kirketjenere, gravere og FAKK-kirkegårdsledere

Alle kommer på overenskomst – uanset ansættelsens størrelse eller varighed! Nedenfor er resultaterne fra forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet beskrevet.

Veggerby kirkegård.PNG

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Gældende fra 1. april 2024
Der er aftalt, at kirketjenere overgår til en årsnorm løbende fra 1. juli til 30. juni.

Kirketjenerne har fået samme arbejdstidsregler som graverne, så det er muligt at flytte den faste fridag, hvis den falder den 24. december samt i undtagelsesvise tilfælde.

For begge medarbejdergrupper er det aftalt, at merarbejdsforpligtelsen ændres fra 20 timer i kvartalet til 15 timer i kvartalet (60 timer om året).

Organisationsaftalen for kirketjener og graver udvides, så FAKK-kirkegårdsledere og store administrationschefer omfattes af aftalen med særskilt protokollat. Nyansatte FAKK-kirkegårdsledere ansættes dermed på overenskomst i stedet for som tjenestemandslignende.

Gældende fra 1. oktober 2024
Der kan tilkøbes supplerende rådighedstid på 5, 10 eller 15 timer, dog således, at den samlede rådighedstid inkl. den til stillingen i forvejen hørende rådighedstid, maksimalt kan udgøre 30 timer. Den supplerende rådighedstid honoreres med 5, 10, 15/30 af det til stillingen knyttede rådighedstillæg for en fuldtidsstilling.

Fastsættelse af løn til vikarer sker gennem en aftale mellem menighedsrådet og vikaren. Lønnen skal aftales indenfor intervallet i det relevante protokollat for henholdsvis graver eller kirketjener tillagt pension.

Nuværende tjenestemandslignende kirkegårdsledere overgår til organisationsaftalen for kirketjener eller graver med særskilt protokollat for kirkegårdsledere og store administrationschefer.

Gældende fra 1. april 2025 for overenskomstansatte
Der er aftalt følgende lønforbedringer:

• Fikspunktet bortfalder for begge grupper.
  • Intervallønsbunden for kirketjenere hæves til kr. 255.000 i 2012-niveau.
  • Rådighedstillægget for kirketjenere hæves med kr. 2.600 i 2012-niveau.
  • Intervallønsbunden for gravere hæves til det tidligere fikspunkt.
  • Intervallønstoppen for gravere i begge løngruppe hæves med kr. 10.000 i 2012-niveau.
  • Rådighedstillæggene for gravere hæves med kr. 1.700 i 2012-niveau.

Gældende fra 1. april 2025 for tjenestemænd og tjenestemandslignende
Der er aftalt følgende lønforbedringer:

• For kirketjenere hæves rådighedstillægget med kr. 2.700 i 2012-niveau.
  • For gravere hæves rådighedstillæggene med kr. 3.000 i 2012-niveau.
  • For kirkegårdsledere hæves administrationstillægget med kr. 3.500 i 2012-niveau.
  • For tjenestemandslignende kirkegårdsledere (bliver omfattet af organisationsaftalen pr. 1. oktober 2024) hæves selvtilrettelæggelsestillægget kr. 3.400 i 2012-niveau.

Øvrige vilkår
Se de generelle resultater fra CFU-forliget og forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet i denne nyhed.
Se resultatpapiret fra denne aftale, og resultatpapirer fra de øvrige aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk