25. APRIL 2024

OK24 – Kordegn, kirke- og kulturmedarbejdere og kirkemusikere

Alle kommer på overenskomst – uanset ansættelsens størrelse eller varighed! Nedenfor er resultaterne fra forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet beskrevet.

kordegn3.jpg

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Gældende fra 1. april 2024
Det aftales, at sognemedhjælper/kirke- og kulturmedarbejdere ændres til alene at hedde kirke- og kulturmedarbejdere.

Gældende fra 1. oktober 2024
Der kan tilkøbes supplerende rådighedstid på 3 eller 5 timer, dog således, at den samlede rådighedstid inkl. den til stillingen i forvejen hørende rådighedstid, maksimalt kan udgøre 11,5 timer. Den supplerende rådighedstid honoreres med 3, 5/30 af det til stillingen knyttede rådighedstillæg for en fuldtidsstilling.

Der indføres faste vikarsatser, som er afhængig af uddannelse (kirke- og kulturmedarbejdere og kordegne) og afhængig af, hvornår aftalen om vikariering indgås (kirkemusiker). Hertil tillægges pension, som indbetales til pensionsordningen eller undtagelsesvis udbetales som løn.

Gældende fra 1. april 2025
Der indføres en løngruppe 4 for kordegne, der kræver ledelse af 10 årsværk samt dokumenteret teori eller erfaring med personaleledelse og administration.

Fikspunkterne slettes og intervallønsbundene hæves til de tidligere fikspunkter.

Derudover aftaltes øvrige lønforbedringer:

• OK18-tillægget for tjenestemands- og overenskomstansatte kordegne hæves med kr. 1.980 i 2012-niveau.
  • OK18-tillægget for kirke- og kulturmedarbejdere overenskomstansatte såvel som cirkulæreansatte hæves med kr. 2.070 i 2012-niveau.
  • Rådighedstillægget for kirkemusikere hæves med kr. 2.010 i 2012-niveau.

Øvrige vilkår
Se de generelle resultater fra CFU-forliget og forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet i denne nyhed.
Se resultatpapiret fra denne aftale, og resultatpapirer fra de øvrige aftaler indgået i By-, Land- og Kirkeministeriet på folkekirkenspersonale.dk

#OK24