18. APRIL 2024

Præst.dk er i luften

Hvad vil det sige at være præst? Det sætter en ny hjemmeside fokus på gennem personlige fortællinger.

præst.jpg

En fremtid som præst? Den nye hjemmeside, præst.dk giver et indblik i, hvad det vil sige at være præst og inspiration til dem, der allerede er det.

Af: Marie Gaarden

Præst.dk hedder en ny hjemmeside, der giver indblik i uddannelse, karriere og livet som præst i folkekirken. Gennem personlige historier bliver man præsenteret for andres tanker om blandt andet at vælge teologistudiet, om muligheden for at være i praktik, om at være præst og søge kollegialt fællesskab.

Den nye hjemmeside er en del af projektet “Læs teologi og bliv præst - rekruttering og fastholdelse af præster i folkekirken.“

- Formålet med hjemmesiden er selvfølgelig at synliggøre arbejdet som præst, fortæller Inge Kjær Andersen, der er næstformand i Landsforeningen og formand for styregruppen bag projektet.

Derfor er hjemmesidens tre overordnede målgrupper: Unge, der står over for studievalg, teologistuderende og præster. Den giver nuværende og kommende teologistuderende muligheden for at stifte bekendtskab med folkekirken som arbejdsplads for præster og siden formidler også embede, kollegafællesskab og muligheder til færdiguddannede præster.

Smart kalenderfunktion
Ud over inspirerende personlige historier har Præst.dk en kalenderfunktion, der gør siden aktuel og relevant for målgrupperne med opdaterede begivenheder og arrangementer.
Særligt for teologistuderende er funktionen “Studiejob og praktik“ et svar på en mangeårig efterspørgsel på en central platform, hvor kommende præster kan komme i kontakt med deres fremtidige arbejdsplads allerede under studiet.
Menighedsråd, provstier og stifter kan få deres relevante opslag på siden ved at kontakte projektleder Bettina Nørkjær Franch på praest@km.dk

Om projektet

Bag projektet “Læs teologi og bliv præst - rekruttering og fastholdelse af præster i folkekirken,“ står Præsteforeningen, Landsforeningen af menighedsråd, Bispekollegiet, Provsteforeningen og Kirkeministeriet.

Formålet med projektet er at imødegå præstemangel ved at sikre, at teologistudiet og folkekirken som arbejdsplads bliver synliggjort over for unge, der skal vælge uddannelse, og teologistuderende, der skal vælge karrierevej. Derudover ønsker projektet at motivere nuværende præster til at fortsætte livet som præst, og til at finde inspiration og fællesskab i hinandens præsteliv og virke.
Læs mere om projektet på præst.dk

#bliv præst

Læs også: