Bidrag til debatten om arbejdsmiljø

Kirkeministeriets rapport om arbejdsmiljø i folekirkens fylder i medierne. Her kan du læse Landsforeningens bidrag til debatten.

Aviser Colourbox

Illustration: Colourbox.

Kirkeministeriets undersøgelse af det psykosociale arbejdsmiljø i folkekirken har fået opmærksomhed i medierne. Her på siden kan du læse de indlæg, Landsforeningen har bidraget til debatten med.

Bedre arbejdsmiljø i folkekirken – mere og bedre ledelse er en af løsningerne
Af Inge Kjær Andersen, næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd.

Vi skal mobning og krænkelser til livs og selvfølgelig skal man vide, hvem ens leder er.

Kirkeministeriets rapport om arbejdsmiljøet i folkekirken viser, at der er meget at tage fat på. At rapporten konkluderer, at der høj jobtilfredshed og mening i arbejdet, bliver nemlig hurtigt overskygget af tal, der afslører mobning og krænkelser.
Med rapporten har vi en grundig kortlægning af arbejdsmiljøet og anbefalinger, vi kan arbejde videre ud fra. Læs hele indlægget her

Indlægget blev bragt på Altinget.dk d. 5. februar 2024.

Demokrati og trivsel i folkekirken skal være to sider af samme sag
Af biskop i Haderslev Stift Marianne Christiansen, biskop i Helsingør Stift Peter Birch og næstformand i Landsforeningen af Menighedsråd Inge Kjær Andersen.

Er folkekirken ledet af glade amatører? Det indtryk kan man få, hvis man har fulgt de seneste dages debat på baggrund af en nylig udgivet rapport om arbejdsmiljøet i folkekirken.
Den konkluderer, at der er stor jobtilfredshed i folkekirken og oplevelse af mening i arbejdet. Ud fra rapporten kan man ligefrem sige, at folkekirken har en moderne tilgang til at give plads til medarbejdernes medbestemmelse i arbejdstilrettelæggelsen. Læs hele indlægget her

Indlægget blev bragt på jp.dk d. 2. februar 2024 og i Jyllands-Posten d. 4. februar 2024.

Ny struktur er ikke vejen til bedre trivsel
Af Anton Pihl, formand for Landsforeningen af Menighedsråd og Inge Kjær Andersen, næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd.

”Tag jer nu sammen og få skabt en moderne ledelsesstruktur,” lyder det i debatindlægget ”Lad menighedsrådene fokusere på kirken,” der blev bragt d. 29. januar i Kristeligt Dagblad. Samme budskab kom til udtryk i debatindlægget ”Folkekirken har problemer. Dem kan uddannelse ikke løse,” der blev bragt samme dag. Det ene indlæg er skrevet af et menighedsrådsmedlem og det andet er skrevet af en kommunikationsmedarbejder ansat i en folkekirke.
Begge skribenter henviser til Kirkeministeriets psykosociale arbejdsmiljøundersøgelse, der viser, at der er problemer med mobning og uklar ledelse, men også stor jobtilfredshed i folkekirken og oplevelse af mening i arbejdet.
Det gør selvfølgelig indtryk, når det er folkekirkens egne folkevalgte og ansatte, der kommer med opfordringen til at ændre strukturen. Læs hele indlægget her

Indlægget blev bragt i Kristeligt-dagblad.dk d. 2. februar 2024 og i Kristeligt Dagblad d. 3. februar 2024.

Læs også nyhederne her på sitet:
"Ny undersøgelse af arbejdsmiljø offentliggjort," den finder du her
"Vi skal investere i bedre arbejdsmiljø," den finder du her
"Landsforeningen foreslår ny betegnelse for kontaktpersoner," den finder du her
"Folkekirkens ledende parter i fælles fodslag for godt arbejdsmiljø," den finder du her

Her finder du undersøgelsen

På Kirkeministeriets hjemmeside ligger undersøgelsen i en rapport både i en pixiudgave (37 sider) og en rapport i fuld længde (180 sider).

#arbejdsmiljø

Læs også: