22. FEBRUAR 2024

Landsforeningen foreslår ny betegnelse for kontaktpersoner

Fælles indsatser og en tydelig rollefordeling. Der er initiativer på vej, der skal forbedre arbejdsmiljøet i folkekirken.

Kontaktperson Klip

Ved at ændre betegnelsen "kontaktperson" bliver det mere tydeligt, at det daglige personaleansvar ligger hos det menighedsrådsmedlem, der vælges til netop den rolle. Arkivfoto.

Af: Marie Gaarden

På seneste bestyrelsesmøde d. 2. februar drøftede Landsforeningens bestyrelse Kirkeministeriets nye rapport om det psykosociale arbejdsmiljø i folkekirken.

Rapporten konkluderer, at medarbejderne oplever høj jobtilfredshed og mening i arbejdet, men der er også tal, der afslører udfordringer med mobning og krænkelser.

Læs mere om rapporten her

- Med rapporten har vi en grundig kortlægning af arbejdsmiljøet og anbefalinger, vi kan arbejde videre ud fra. Udfordringerne handler ikke ”bare” om præster, kirkefunktionærer eller valgte menighedsrådsmedlemmer. De handler om hele folkekirken, og det er vigtigt, at alle arbejder sammen og tager ansvar, pointerer Inge Kjær Andersen, der er næstformand for Landsforeningen og formand for bestyrelsens personaleudvalg.
Derfor er der også planlagt møder mellem biskopperne, Provsteforeningen og Landsforeningen, hvor man i fællesskab tager udgangspunkt i rapportens anbefalinger.

Fra kontaktperson til personaleansvarlig
Rapporten viser, at det for mange ansatte ikke er tydeligt, hvem deres nærmeste leder er, ligesom der er er uklarhed om rollefordelingen.
Derfor ønsker Landsforeningens bestyrelse, at kontaktpersonens opgaver skal være mere tydelige, og der skal findes en mere retvisende betegnelse end ”kontaktperson”.

- Arbejdsgiveransvaret ligger i dag hos menighedsrådet, mens personaleledelsen i det daglige varetages af et enkelt medlem af menighedsrådet. Det kan skabe en uklarhed om kompetence- og ansvarsforholdet på arbejdspladsen. Det skal præciseres, at det daglige personaleansvar kun tillægges én person, forklarer Inge Kjær Andersen og fortsætter:

Derfor opfordrer Landsforeningen nu til en ændring af menighedsloven, så termen "kontaktperson" ændres til "personaleansvarlig". Justeringen skal tydeliggøre, at det daglige personaleansvar ligger hos det menighedsrådsmedlem, der vælges til denne specifikke rolle.

- Det er selvfølgelig ikke en ændring af ordet kontaktperson, der alene kommer til at skabe klarhed om rollefordelingen og ledelsesansvar, men det er et af flere tiltag, der tilsammen kan gøre en forskel, slutter Inge Kjær Andersen.

#Arbejdsmiljø #Kontaktperson

Læs også: