Kom godt i gang

Få gang i den gode samtale om kirken. Gode råd og spørgsmål til at hjælpe jer i gang.

værktøj.PNG

Et menighedsråd har mange og spændende opgaver. Det er vigtigt at fastholde centrum: ”at skabe gode vilkår for menighedens liv og vækst”. Det er overskriften over det hele!

Hvordan er den verden, hvor vi skal være kirke i dag?
Verden er i stadig forandring. Både den store verden og vores lokale verden. Også vi selv og vore livsmønstre forandrer sig. Vi har masser af muligheder og skal hele tiden vælge.

Vi har hele verden tæt på, og vi prøver hver især at finde vores plads i den. Det er vilkårene for kristendommen og kirkens møde med mennesker i dag.

Spørgsmål

• Hvad er de vigtigste forandringer, der er sket i jeres lokalområde de sidste 30 år?
  • Hvordan vil I beskrive jeres lokalområde i dag?
  • Hvordan har forandringerne påvirket kristendommens og kirkens stilling i lokalområdet?
  • Hvad er i dag de største udfordringer for kirken hos jer?

Hvad vil det sige at være kirke - og hvad har kirken at sige og gøre i dag?
At være kirke er at være et fællesskab med Jesus Kristus som centrum. Kirkens former kan skifte med tider og steder. Men fælles er, at vi i kirken fejrer gudstjeneste, oplærer i troens indhold, gør noget sammen for og med hinanden, og samtaler med mennesker om tro. At være folkekirke er at være et åbent tilbud om dette til alle, vi møder.

Spørgsmål

• Hvad er det vigtigste ved kirken for jer?
  • Hvordan adskiller kirken sig fra andre institutioner og foreninger?
  • Hvilke muligheder har folk i jeres område for at møde kirken som er fællesskab om gudstjeneste, undervisning, handling og samtale?
  • Hvad synes I, at I er hhv. gode til og mindre gode til i jeres lokale kirkeliv?

Hvordan skal kirkens arbejde udvikles hos jer?
Menighedsrådet har sammen med præst/er, andre ansatte og frivillige ansvar for at forme det lokale kirkeliv, sådan at kirkens formål - at forkynde Kristus som hele verdens frelser - bliver varetaget bedst muligt i netop jeres sogn. Det er en vigtig og betroet opgave, som udfordrer til eftertanke om, hvor vi vil hen i de kommende år.

Spørgsmål

• Hvilke drømme og visioner har I for jeres kirke for de kommende år?
  • Hvad kunne være det vigtigste mål at stræbe efter i det næste år?
  • Skal der prioriteres om i forhold til tidligere – i budgetter, arbejdsdeling o.l.?

God samtale!

Spørgsmålene til Samtale om kirken stammer fra "Kirke hos os".