Landsforeningen mødte Folketinget

Folketingets kirkeudvalg mødtes i fredags med en række aktører i folkekirken, herunder Landsforeningen af Menighedsråd.

Fælles temadag 11.10.19_nyhedsbrev.jpg

Jørgen Christensen, næstformand i Provsteforeningen, Per Bucholdt Andreasen, Præsteforeningens formand, Kirkeudvalgsformand Julie Skovsby (Socialdemokratiet), Landsforeningens formand Søren Abildgaard og kirkeudvalgsnæstformand Louise Schack Elholm (Venstre) i godt humør efter fredagens temamøde mellem repræsentanter for folkekirken og Folketingets kirkeudvalg.

Mødet fandt sted på Kirkeskibet 2450 i Københavns Sydhavn, hvor deltagerne fik mulighed for i fællesskab at få viden og drøfte folkekirkens struktur og arbejde.

For Landsforeningens formand, Søren Abildgaard, var temadagen en god anledning for Landsforeningens bestyrelse til at møde en bred kreds af de kirkepolitikere, der som lovgivere fastlægger rammerne for folkekirken.

- Jeg noterer mig også med tilfredshed, at folketingsmedlemmerne gav udtryk for, at det var et godt og nyttigt arrangement. Sammen med Præsteforeningen og Provsteforeningen har vi forhåbentlig skabt et grundlag for en god dialog mellem Folketinget og folkekirken i de kommende år. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se lignende arrangementer fremover.

Også formanden for Folketingets kirkeudvalg, Julie Skovsby, var positiv efter mødet.

- Som kirkeordfører har jeg fået et godt indblik og fået en forståelse for, hvad der rører sig – både kirkeligt og politisk. Der er jo masser af udfordringer, vi skal finde løsninger til, og der er det godt, at der er bred opbakning til den danske model - den måde vi har indrettet os med folkekirken på, sagde Julie Skovsby efter mødet.

#Folketingets kirkeudvalg