11. FEBRUAR 2020

Brug din stemme – fællessang skal oplyse om menighedsrådsvalget

’Brug din stemme’ – kommer det til at klinge rundt omkring i landet i 2020. En national kampagne med fokus på fællessang skal gøre de 4,3 mio. folkekirkemedlemmer opmærksomme på at møde op og stemme til menighedsrådsvalget 15. september.

Brug din stemme.jpg

Landsforeningen og Kirkeministeriet har indgået en aftale med kommunikationsbureauet Advice om en informationskampagne om menighedsrådsvalget. Budskabet bliver "Brug din stemme 15. september". Hovedelementet bliver en sang, som skal optages på video med et af de mange dygtige kor fra landets folkekirker. Foto: Colourbox

’Brug din stemme’ er den samlende overskrift for kampagnen. Fokus bliver på at skabe engagement og fællesskab via fællessang.

Fællessang er en hjørnesten

- Fællessangen har været en hjørnesten i den danske folkekirke gennem mere end 500 år. Når vi synger sammen i kirken deler vi noget med hinanden, at vi er sammen om noget større end os selv, at kirke er fællesskab, vi skaber sammen, siger kommunikationschef Charlotte Tybjerg Sørensen, Landsforeningen.

I sangen kan alle være med – uanset alder og køn.

- I fællessangen ophæves de grænser og forskelle, som vi oplever i hverdagen. Man mærker, at man er en del af en større helhed, når ens stemme smelter sammen med andres, siger Charlotte Tybjerg Sørensen.

Opfordrer alle til at synge deres version

Det er Kirkeministeriet og Landsforeningen af Menighedsråd, der står bag den nationale kampagne om menighedsrådsvalget, som finder sted tirsdag 15. september. Kampagnen er vundet af kommunikations- og reklamebureauet Advice i konkurrence med to andre bureauer.

Hovedelementet bliver en sang, som skal optages på video med et af de mange dygtige kor fra landets folkekirker. Videoen vil efterfølgende kunne findes på blandt andet YouTube, folkekirken.dk og Landsforeningen af Menighedsråds kommunikationskanaler.

- Ideen er, sammen med korlederen, at finde en ’kendt’ melodi fra Salmebogen og lave en tekst, der passer hertil – med opfordring til, at man husker at møde op og stemme til menighedsrådsvalget. Vi håber, at videoen vil blive en inspiration for andre, så de også synger sangen sammen. Det kunne være det lokale kirkekor, mødre til babysalmesang, mandeklubber, pensionistklubber, menighedsrådet, de ansatte i kirkerne – og alle andre, der har lyst, siger Peter Thielst, Creative Chief og Partner hos Advice.

Læs mere om menighedsrådsvalget her.

#Menighedsrådsvalg 2020