12. FEBRUAR 2021

OK21: Forhandlingerne går i gang

Nu begynder forhandlingerne på folkekirkens område efter at AC- og CFU-forligene er på plads.

OK21_6.jpeg (3)

Af: Elisabeth Jensen, Arbejdsgiver og rådgivning. Red: Anja Christensen

De centrale aftaler på statens område i forbindelse med OK21 blev afsluttet lørdag den 6. februar 2021.

Hverken i AC- eller CFU-forliget er der afsat penge til forhandlingerne på folkekirkens område, så derfor er spørgsmålet nu, om parterne kan blive enige om at bytte sig til noget. Det vil tiden vise.

Begge forlig berører på en række områder folkekirken, men det vender vi tilbage til, når vi ved mere om, hvordan de udmøntes.

Dog vil vi ikke undlade af nævne, at det er aftalt, at DOKS ikke længere er omfattet af organistoverenskomsten. DOKS får i stedet et protokollat under AC-overenskomsten, men også her vender vi tilbage.

Landsforeningen påbegynder sammen med Kirkeministeriet og stifterne de øvrige forhandlinger på folkekirkens område fra 15. februar 2021.  Forhandlingerne skal være afsluttet og godkendt af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen senest den 15. marts 2021.

#OK21 #Overenskomster