31. JANUAR 2024

Kom med til åben høring

Folketingets Kirkeudvalg holder i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd og Præsteforeningen en offentlig høring om lokalt demokrati og folkekirkens tilstedeværelse.

Tulstrup Kirke Folkekirken.Dk

Åben høring sætter fokus på, hvordan det lokale demokrati og folkekirkens tilstedeværelse kan sikres i fremtiden. Arkivbillede: folkekirken.dk

Af: Redaktionen

Hvordan kan det lokale demokrati og folkekirkens tilstedeværelse sikres i fremtiden, og hvordan kan rammerne for folkekirkens lokale forankring og demokrati fastholdes og udvikles? Det er emnet for en åben høring, som Folketingets Kirkeudvalg holder i samarbejde med Landsforeningen af Menighedsråd og Præsteforeningen. Der er lagt op til spændende drøftelser - ikke mindst i et valgår.

Høringen afholdes onsdag 28. februar 2024 kl. 9.30 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg.

Deltag i høringen
Er du interesseret i at deltage i høringen? Høringen er åben for alle, men tilmelding er nødvendig, for der er et begrænset antal pladser, som bliver fordelt efter først til mølle-princippet.

Tilmeld foregår via Folketingets hjemmeside

Se høringen live - eller når det passer dig
Høringen tv-optages og vil blive vist live på Folketingets hjemmeside. Den vil også kunne findes efterfølgende under "TV fra Folketinget".

Sådan ser dagens program ud.

9.00-9.30

Ankomst og kaffe

9.30-9.35

Velkomst og indledning af høringen

V. Søren Espersen (DD), formand for Kirkeudvalget

9.35-9.50

Hverdagsdemokratier i fokus
Om resultaterne af ny undersøgelse af ’hverdagsdemokratierne’ i Danmark, herunder menighedsrådene. Om omfanget af og danskernes engagement i de helt lokale demokratier og om, hvordan de lokale demokratier kan styrkes.
V. Magnus Korning Andersen, Tænketanken Mandag Morgen

9.50-10.10

Danskernes forventninger til og engagement i folkekirken
Om resultaterne af en undersøgelse af danskernes religiøsitet og forholdet til folkekirken. Herunder fem arketyper blandt medlemmerne af folkekirken og deres meget forskellige syn på folkekirken. Hvorfor er de medlem? Hvorfor kommer de? Hvilket prisme ser de tingene igennem, når de er der? Og hvad skal vi være opmærksom på, når vi gerne vil engagere dem i folkekirkens demokrati?

V. Jais Poulsen, Folkekirkens Uddannelses- og Videncenter og Berit Weigand Berg, Kirkefondet

10.10-10.40

Spørgsmål og debat

10.40-10.50

10.50-11.20

Perspektiver på hverdagsdemokratiet i folkekirken

·       Præsters rolle som både menighedsrådsmedlemmer og medarbejdere.

V. Pernille Vigsø Bagge, formand for Præsteforeningen

·       Fremtidens rammer for opretholdelse af folkekirkens lokale demokrati.

V. Anton Pihl, formand for Landsforeningen af Menighedsråd

·       Menighedsrådet som arbejdsgiver på et demokratisk fundament

Inge Kjær Andersen, næstformand for Landsforeningen af Menighedsråd:

11.20-11.55

Spørgsmål og debat

11.55-12.00

Afslutning
V. Kirkeudvalgets formand Søren Espersen

#høring #folkekirkens tilstedeværelse #demokrati #kirkeudvalg #Folketingets kirkeudvalg