17. APRIL 2024

"Det giver glæde i kirken, når vi står frem og viser, at vi er stolte og glade"

Det giver glæde i kirken, når vi står frem og viser, at vi er stolte og glade Hvorfor stille op til menighedsrådet? Det er der mange grunde til, og hvad der motiverer den enkelte til at gå ind i arbejdet, er helt individuelt. Mød Annemette Hauschildt, der brænder for at skabe en god kirke for alle.

Jerne Kirke 10 @Jonas Fotografi

Foto: Jonas Ahlstrøm

Siden 2020 har Annemette siddet i menighedsrådet. Læs hendes fortælling om, hvad der driver hende, og hvad hun får ud af det.

Stillede op ved en tilfældighed

Min genbo spurgte mig inden valget i 2020, om ikke det var noget for mig at gå ind i menighedsrådet. Min mand var blevet syg på det tidspunkt, og jeg gik derhjemme og passede ham, så jeg tænkte, at det kunne jeg fint kombinere med at sidde i menighedsrådet. Det er også gået godt, selv om der har været tryk på i perioder.

Mit afsæt for at sige ja til menighedsrådet var vores sognehus, hvor der er mange aktiviteter. Det er fx smukt, at vi kan samle over 100 mennesker til højskoledag. Vi har en del ressourcesvage familier herude, som vi laver forskellige tilbud til, og hen over sommeren har frivillige etableret en ugentlig sognecafé, så ældre kan komme her og mødes med ligestillede.

Det går rigtig godt med vores sognehus, jeg betragter det som et lille kraftcenter herude i Jerne, og det er jeg stolt af.

Erfaring som leder

Jeg har mange års erfaring som leder i tre kommuner, så det var naturligt, at jeg fik posten som kontaktperson. Det stod hurtigt klart, at der var nogle ting, som ikke fungerede. Der var fx ikke nogen APV-handleplan, arbejdsbeskrivelser med videre, og enkelte af de ansatte var det, jeg beskriver som ”privatpraktiserende”. Der manglede en stærk teamånd, så menighedsrådet og jeg fik en stor opgave.  Undervejs i det arbejde blev der indgået fratrædelsesaftaler og ansat nye medarbejdere, så nu er der en stærk teamånd, stor trivsel og arbejdsglæde, hvor alle yder deres bedste.

Jeg er som kontaktperson meget glad for det værdifulde samarbejde, vi har i menighedsrådet med personalet, hvor det bærende er tillid og glæde.

Jeg oplever, at vi i dag har et rigtig godt arbejdsmiljø, både i forhold til de ansatte, internt i menighedsrådet, med de frivillige og i forhold til præsterne. Vi har fælles mål, fordi vi gerne vil gøre noget godt for Jerne Kirke og for sognet. Derfor kan vi rumme forskelligheden

Nye menighedsrådsmedlemmer skal prioriteres

Vi har på et møde i menighedsrådet drøftet, hvad der var vores bevæggrunde for at stille op, og det viste sig, at vi er ret forskellige. Det afspejler, at der er plads til mange forskellige typer i vores menighedsråd.

Vi har også besluttet at tilbyde nyvalgte en mentor i menighedsrådet, fordi der er mange ting, som vil være nye. Overordnet har vi besluttet, at nyvalgte er en opgave, som menighedsrådet skal prioritere.

Ikke langt fra idé til handling

Som formand er jeg fascineret af, at der ofte ikke er langt fra idé til handling. Fx blev det hurtigt iværksat, da vi ville skabe flere kirkelige og sociale aktiviteter til børnefamilierne. Og vi har holdt børnedage med et stort fremmøde. Man må gerne have højt selvværd.

Det giver glæde i kirken, når vi står frem og viser, at vi er stolte og glade. Vi klapper på menighedsrådsmøderne, hvis der har været et godt oplæg, og vi har fokus på at anerkende medarbejderne. Det behøver ikke at være de store ting. Jeg siger det højt, hvis en ansat fx har sat nye blomster frem, fordi det er vigtigt at huske på alle de små og store ting, vi gør.

Om Annemette Hauschildt

63 år

Formand og kontaktperson i Jerne sogns menighedsråd siden 2020

Annemettes drive: Gøre en forskel for andre